امروز تیم کوالکام از تراشه پرچ مدار جدید خود یعنی چیپست اسنپدراگون ۸ نسل ۲ رونمایی کرد. عملکرد این تراشه جدید در همه جنبه‌ها در مقایسه با مدل نسل 11 بهبود یافته است. عملکردی که به زودی آن را تجربه خواهیم کرد چراکه اولین گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 2 به زودی وارد بازار خواهند شد. این تراشه که به طور رسمی با نام SM8550-AB شناخته می‌شود، بر روی یک گره 4 نانومتری ساخته شده است. در این مطلب به جزئیات بیشتری از مشخصات فنی آن اشاره می‌کنیم.

CPU و GPU

کوالکام در این تراشه جدید روی بهبود بهره‌وری از انرژی تمرکز زیادی کرده است، اما با وجود مصرف کمتر، تراشه جدید همچنان سرعت قابل توجهی دارد. سه هسته CPU جدید Kryo در این تراشه قرار گرفته‌اند که عملکردشان تا 35درصد و راندمانشان تا 40درصد بالاتر است. سرعت ساعت اسنپدراگون ۸ نسل ۲ مشابه سرعت ساعت اسنپدراگون +8 نسل اول است، اما ترکیب هسته‌های پردازنده مرکزی آنها با هم فرق می‌کند.

هسته اصلیKryo (مبتنی بر Cortex-X3) که در 8 نسل 2 به کار رفته، با فرکانس 3.2 گیگاهرتز (به طور دقیق 3.1872 گیگاهرتز) کار می‌کند تا عملکرد تک رشته‌ای بالایی را ارائه دهد. این بار البته از چهار هسته عملیاتی (به جای سه) با فرکانس 2.8 گیگاهرتز در تراشه پشتیبانی می‌شود تا تراشه بتواند کارهای چند رشته‌ای را بهتر مدیریت کند. در نهایت، سه هسته (نه چهار) بازدهی با فرکانس 2.0 گیگاهرتز نیز روی این تراشه قرار گرفته‌اند.

Gen 2 از فناوری‌های حافظه جدیدتر و سریع‌تری پشتیبانی می‌کند. این تراشه از رم‌های LP-DDR5X استفاده می‌کند که می‌توانند تا فراکنس 4200 مگاهرتز هم برسند (بالاتر از LP-DDR5 با فرکانس 3200 مگاهرتز). این تراشه همچنین برای بخش ذخیره‌سازی نیز از فرمت جدید UFS 4.0 (بالاتر از UFS 3.1) استفاده می‌کند.

جدیدترین پردازنده گرافیکی GPU Adreno به کار رفته در اسنپدراگون 8 نسل 2، تا 25٪ عملکرد بالاتر و تا 45٪ بازده انرژی بالاتری را وعده می دهد. این پردازنده گرافیکی همچنین پشتیبانی از سخت‌افزار ردیابی پرتوهای شتاب‌دار را به پلتفرم اسنپدراگون اضافه می‌کند.

اکنون که سخت‌افزار ردیابی پرتو هرچه بیشتر در دسترس دستگاه‌های اندرویدی قرار می‌گیرد، احتمالا در آینده شاهد استقبال توسعه‌دهندگان بازی‌های موبایلی از دستگاه‌های جدید گیمینگ نیز باشیم. درست همان اتفاقی که با موبایل برای کنسول‌ها و کامپیوترها افتاد. این پردازنده گرافیکی همچنین اولین پردازنده گرافیکی است که از Vulkan 1.3 (به همراه OpenGL ES 3.2) پشتیبانی می‌کند.

اسنپدراگون ۸ نسل ۲ می‌تواند نمایشگرهایی با وضوح QHD+ تا نرخ رفرش 144 هرتز یا نمایشگر‌های 4K تا نرخ رفرش 60 هرتز را به خوبی مدیریت کند. همچنین از نمایشگرهای خارجی تا رزولوشن 4K با فرکانس 60 هرتز (با گستره رنگ 10 بیتی Rec. 2020، HDR10+ و Dolby Vision) پشتیبانی می‌کند. کوالکام همچنین در این تراشه پشتیبانی از کدک ویدئوی AV1 را هم آغاز کرده است. همچنین شبکه‌های استریمینگ می‌توانند محتواهای خود را روی این تراشه با رزولوشن 8K و با پشتیبانی از HDR پخش کنند.

دوربین‌ها

کوالکام به خودش می‌بالد که توانسته سنسورهای سونی را با قابلیت همپوشانی دیجیتال HDR (DOL-HDR) و سنسورهای 200 مگاپیکسلی HP3 سامسونگ را برای کار با ISP اسنپدراگون بهینه‌سازی کند. درست مثل نسل قبلی خود، اسنپدراگون 8 نسل 2 نیز از یک ISP سه گانه 18 بیتی استفاده می‌کند که می‌تواند به‌ صورت همزمان تا سه دوربین 36 مگاپیکسلی (30 فریم در ثانیه) را مدیریت کند یا پردازش جزئیات تصویری یک سنسور تا 200 مگاپیکسلی را انجام دهد. همچنین سنسورهای دوربین 108 مگاپیکسلی در این تراشه با تأخیر شاتر صفر عمل می‌کنند. در بخش ویدئو، این تراشه می‌تواند فیلم‌هایی با رزولوشن8K HDR را با سرعت 30 فریم در ثانیه (و عکس‌های 64 مگاپیکسلی را به طور همزمان)، فیلم‌های 4K را با سرعت 120 فریم در ثانیه و همچنین فیلم‌های اسلوموشن (p720 با سرعت 960 فریم در ثانیه) ضبط کند. نسل دوم اسنپدراگون 8 همچنین از چندین فرمت HDR از جمله HDR10+، HLG و Dolby Vision هم پشتیبانی می‌کند. همچنین با استفاده از حسگرهای DOL، می‌تواند برای هر فریم ویدئویی تا چهار نوبت نوردهی انجام دهد.

Snapdragon-8-Gen-2-faster

اتصالات

تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ به مودم جدید اسنپدراگون X70 مجهز شده است. البته این مودم از امواج mmWave و زیر 6 گیگاهرتز شبکه 5G پشتیبانی می‌کند. حداکثر سرعت داون‌لینک آن 10 گیگابیت بر ثانیه است و اوج سرعت آپلینک آن 3.5 گیگابیت در ثانیه (شبیه به نسل قبلی خود) است. این مودم از عملکرد دو سیمکارت به صورت، Dual-Active (DSDA) پشتیبانی می‌کند که در آن هردو سیمکارت می‌توانند 5G (یا 5G+4G) باشند و به صورت همزمان هم فعال شوند.

یکی از نکات مهم در مورد تراشه اسنپدرگون 8 نسل 2 این است که این تراشه توانسته به لطف سیستم جدید FastConnect 78000، از قابلیت های استاندارد Wi-Fi 7 آینده (802.11be) بهره‌مند شود. از جمله سرعت بالای 5.8 گیگابیت در ثانیه ای (در مقایسه با 6 گیگابیت بر ثانیه در تراشه قبلی). مانند قبل، سیستم FastConnect روی این تراشه دارای اتصالات بلوتوث 5.3 است.

همچنین این تراشه با استفاده از جدیدترین سیستم صدای اسنپدراگون می‌تواند پخش موسیقی را بدون افت و با کیفیت ۴۸ کیلوهرتز انجام دهد. همچنین تأخیر پخش موسیقی در آن به کمتر از ۴۸ میلی‌ثانیه رسیده است. در این میان خبر زیادی در مورد اتصالات سیمی وجود ندارد. این تراشه با استفاده از یک کابل USB 3.1 از قابلیت شارژ سریع 5 برخوردار است (که در واقع فقط یک بسته‌بندی شیک دور همان استاندارد USB Power Delivery همیشگی است).

هوش مصنوعی

پردازنده هوش مصنوعی جدید Hexagon در این تراشه، برای اولین بار است که از تاریخ ورود کوالکام به تولید تراشه‌های موبایلی، از فرمت INT4 جدید پشتیبانی می‌کند. اتفاقی که نوید 60 درصد عملکرد بهتر در هر وات نسبت به تکنیک‌های قبلی را می‌دهد. Hexagon به طور کلی سریع تر است و کوالکام ادعا می‌کند که عملکرد هوش مصنوعی تراشه جدیدش 4.35 برابر افزایش یافته است. از این قدرت هوش مصنوعی می‌توان برای تشخیص قسمت‌های مختلف چهره، مو، لباس، پس‌زمینه و غیره ، همچنین برای ادیتهای متنوع بر روی تصویرهای ثبت شده با دوربین به خوبی استفاده کرد.

به زودی…

اسنپدراگون 8 نسل 2 توسط سازندگان بزرگ اندرویدی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. شرکت کوالکام در بیانیه مطبوعاتی خود موارد زیر را فهرست کرده است:

  • Asus ROG
  • Honor
  • iQOO
  • Motorola
  • Nubia
  • OnePlus
  • Oppo
  • Red Magic
  • Sharp، Sony
  • vivo، Xiaomi
  • Meizu
  • ZTE

همچنین مشخص شده که اولین گوشی‌‌های مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 2 قبل از سال 2023 وارد بازار خواهند شد. هرچند نام این گوشی‌ها هنوز مشخص نیست، اما مطمئنان سری گلکسی S23 سامسونگ نیستند.

خبر مرتبط: تراشه های اسنپدراگون برای سری Honor 80