پس از گذشت چند هفته از آپدیت Grok 1.5، شرکت xAI به‌روزرسانی Grok 1.5V با اضافه شدن قابلیت تجزیه و تحلیل تصویر را معرفی کرد که در ۳ بخش ریاضی، خواندن متن و درک جهان بالاترین امتیاز را میان رقبا کسب کرده است.

ایلان ماسک، میلیاردر معروف سال‌ها قبل سهم خود از شرکت OpenAI را فروخت. بااین حال او پس از مدت طولانی سال گذشته شرکت xAI را تاسیس و از هوش مصنوعی Grok برای رقابت با ChatGPT رونمایی کرد. این هوش مصنوعی به پایگاه داده ایکس یا همان توییتر سابق دسترسی داشته و بااستفاده از آن موارد متعددی را یاد گرفته است. بااین حال درابتدا عملکرد بسیار ضعیفی داشت و نمی‌توانست رقیب خوبی برای ChatGPT باشد. شرکت xAI درتلاش برای بهبود این هوش مصنوعی، آن را ارتقا داده و به‌زودی از آپدیت Grok 1.5V پرده‌برداری خواهد کرد.

به‌گزارش engadget، آپدیت Grok 1.5V علاوه‌بر بهبود قابلیت‌های قبلی، امکانات جدیدی را ازجمله تجزیه و تحلیل عکس در اختیار کاربران قرار می‌دهد. Grok 1.5V اولین نسل هوش مصنوعی xAI است که یک هوش مصنوعی چند مدلی محسوب می‌شود. کاربران می‌توانند با ارائه اسناد، اسکرین شات، نمودار و عکس از قابلیت‌های این هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل آن استفاده کنند. در اطلاعیه xAI چند نمونه از نحوه عملکرد این هوش مصنوعی در خواندن و تجزیه تصاویر نمایش داده شده است. در اولین نمونه هوش مصنوعی با مشاهده فلوچارت می‌تواند کد مربوط به آن را در Python ارائه دهد.

هوش مصنوعی Grok 1.5V

در نمونه‌های دیگر Grok 1.5V می‌تواند با مشاهده جدول غذایی یک محصول، میزان کالری حجم دلخواه را محاسبه کند. درنمونه سوم یک نقاشی کودکانه را مشاهده کرده و برای آن یک داستان می‌گوید. در یکی دیگر از نمونه‌های منتشر شده هم این هوش مصنوعی یک میم را توضیح می‌دهد. علاوه‌بر آن چند نمونه دیگر از قابلیت‌های این هوش مصنوعی وجود دارد که قدرت واقعی آن را به‌نمایش می‌گذارد. جالب اینجاست تنها چند هفته از معرفی آپدیت Grok 1.5 می‌گذرد و عرضه آپدیت دیگر 1.5V برای ارائه قابلیت‌های تصویری عزم ایلان ماسک برای رقابت در بازار هوش مصنوعی را به‌نمایش می‌گذارد.

اگرچه در وبلاگ رسمی xAI نسخه جدید Grok 1.5V به‌همراه نمونه قابلیت‌های جدید به‌نمایش گذاشته شده، خبری از تاریخ عرضه نیست و باید منتظر اطلاعات بیشتر باشیم. البته تعدادی از کاربران درحال حاضر به‌نسخه آزمایشی دسترسی دارند و می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. علاوه‌بر معرفی Grok 1.5V، کمپانی xAI مجموعه‌ای از داده‌های عملکرد این نسخه را به‌همراه مقایسه با نسخه‌های دیگر منتشر کرده که این نسخه در ۳ بخش ریاضی، خواندن متن و درک جهان واقعی بالاترین امتیاز را کسب کرده است. همچنین درزمینه دیاگرام‌ها پس از Claude 3 Sonnet درمقام دوم قرار می‌گیرد.

اخبار مرتبط: