قرار است نسخه پولی جستجوگر گوگل با کمک ابزار هوش‌ مصنوعی در آینده راه‌اندازی شده و بخشی از خدمات جستجو برای کاربران، مستلزم پرداخت هزینه شود.

به گزارش فایننشال تایمز، شرکت گوگل قصد دارد نسخه پریمیوم را به جستجوگر خود اضافه کند و اکنون درحال بررسی آن است. با راه‌اندازی نسخه پولی جستجوگر گوگل، بخش بزرگی از درآمدزایی این شرکت دچار تحول بنیادین خواهد شد. جستجوگر پریمیوم با تکیه بر هوش مصنوعی جمنای در بخش‌هایی مانند Gmail  و Google Docs فعال می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بعد از راه‌اندازی Chat GPT، درآمدزایی گوگل در معرض تهدید قرار گرفته و اکنون به دنبال راهی برای جبران، دست به این اقدام زده است که به نوعی رقابت با هوش مصنوعی محسوب می‌شود.

نسخه پولی گوگل

بر طبق اطلاعات منتشر شده، کمپانی گوگل بخش جستجوی بدون تبلیغات را حذف خواهد کرد. این نخستین‌بار از زمان راه‌اندازی این شبکه است که بخشی از خدمات اصلی آن به‌صورت پولی ارائه می‌شود و مستلزم پرداخت هزینه خواهد بود. اما درحال حاضر جستجو با ابزار هوش مصنوعی، در مرحله تحقیقات اولیه است و از سال گذشته مراحل آن به‌صورت آزمایشی شروع شده است. با این حال در ابتدای راه‌اندازی این طرح، فقط شمار اندکی از کاربران بریتانیایی توانستند با استفاده از این ابزار به جستجو در گوگل بپردازند. مساله دیگر این است که هنوز اطلاعاتی در مورد نحوه کارکرد و ادغام هوش مصنوعی با نسخه پولی گوگل در دست نیست و نحوه عملکرد آن مشخص نشده است. همچنین معلوم نشده که چه زمانی قرار است این سرویس مبتنی بر هوش مصنوعی به‌صورت عمومی ارائه شود و در دسترس همه کاربران قرار گیرد.

لازم به ذکر است که درواقع قرار است با پولی شدن موتور جستجوی گوگل در کنار جستجوی معمولی، کاربران نتایج بهتر را در نسخه پولی گوگل دریافت کنند و برای استفاده از این خدمات هزینه پرداخت کنند. گفتنی است پیش از این مایکروسافت نیز موتور جستجوی بینگ را به هوش مصنوعی مجهز کرده بود که با استقبال کاربران مواجه شد.

اخبار مرتبط: هوش مصنوعی گوگل بارد وارد اتحادیه اروپا می‌شود