یک گزارش جدید نشان می‌دهد کمپانی گوگل قصد دارد سالانه ۲۰ میلیارد دلار برای حفظ جایگاهش به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض در گوشی‌های آیفون به اپل بپردازد.

طی سال‌های اخیر، اپل و گوگل با یک‌دیگر رقابت‌ گسترده‌ای در دنیای نرم‌افزاری دارند و آن‌ها را مجبور می‌کند سالانه قابلیت‌ها و ویژگی‌های زیادی دردسترس کاربران قرار دهند؛ به‌بیانی دقیق‌تر، دو سیستم‌عامل iOS و اندروید مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار گرفته و طرفداران خاص و وفاداری دارد که عاشق استفاده از قابلیت‌های آن‌ها هستند. باوجوداین، دو کمپانی اپل و گوگل برای بقا و پیشرفت فناوری به حضور یک‌دیگر نیاز دارند و در برخی مواقع همکاری می‌کنند.

آخرین شایعات نشان می‌دهد گوگل قصد دارد پول زیادی را به غول ساکن کوپرتینو بدهد تا بتواند به‌عنوان موتورو پیش‌فرض در پلتفرم iOS و آیفون‌ها باقی بماند. دنیای گوشی‌های آیفون بسیار وسیع است و کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند و این موضوع می‌تواند برای گوگل سودآور باشد؛ در غیراین‌صورت هیچ‌گاه پیشنهادی نجومی را به اپل برای ماندن در اکوسیستم اپل ارائه نمی‌کرد. اخبار تایید می‌کند مایکروسافت بینگ قصد دارد با پیشنهادهای فوق‌العاده خوب جایگاه اپل را تصاحب کند، اما گوگل هرکاری می‌کند حضورش در آیفون‌ها دست‌نخورده بماند.

موتور جست‌وجوگر اپل

براساس یک گزارش جدید، گوگل بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار به اپل می‌پردازد تا به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض یا غالب در آیفون‌ها باقی بماند. این پیشنها در چارچوب قرارداد خدمات اطلاعات آمریکا بین اپل و گوگل به‌امضا می‌رسد و دادگستری ایالات متخده آن را مورد بررسی قرار خواهد داد. این گزارش می‌گوید این احتمال وجود دارد که دادگاه فدرال علیه گوگل رای صادر کند که در این‌صورت معامله با اپل فسخ می‌شود.

علاوه‌براین، منبع خبری تایید می‌کند درصورت انجام قرارداد، بین ۱۴ تا ۱۶ درصد از سود کلی به‌ اپل می‌رسد. با نگاهی به گزارش‌ مالی این غول موتور جستجو، می‌بینیم گوگل حدود ۲۲ درصد از کل درآمد تبلیغات را بابت هزینه‌های ترافیک پرداخت می‌کند. از کل مبلغ ۲۲ درصد، اپل ۴۰ درصد را دریافت می‌کند که با یک حساب‌وکتاب کلی متوجه می‌شویم اپل تنها ۸.۸ درصد از کل درآمد‌های تبلیغاتی گوگل به‌دست می‌آورد را دریافت خواهد کرد.

البته درنهایت باید گفت این جمع و تفریق‌ها مهم نیست، نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد آن است که اپل پول هنگفتی را از این معامله دریافت می‌کند و ازنظر آن‌ها بسیار منطقی و خوب است. گوگل تقریبا به‌عنوان موتور جستجوی تمام گوشی‌های اندرویدی در جهان شناخته می‌شود و قصد دارد با پرداخت پول جایگاهش را به‌عنوان موتور پیش‌فرض اپل آیفون حفظ کند. به‌نظر می‌رسد گوگل تنها بخشی کوچکی از درآمد را به اپل می‌دهد، اما این موضوع می‌تواند کمک بزرگی برای غول کوپرتینو باشد.

اخبار مرتبط: