گوگل درایو فضای ابری خوبی برای ذخیره کردن فایل‌ها به شمار می‌رود اما محدودیت‌های جدیدی که گوگل برای این فضای ابری در نظر گرفته ممکن است برای برخی از کاربران مشکل‌ساز شود. شرکت گوگل به تازگی تعداد فایل‌هایی که می‌توان روی هر حساب کاربری گوگل درایو ذخیره نمود را محدودتر کرده است. محدودیت گوگل درایو در تعداد ذخیره سازی فایل ها بحثی داغ برای کاربران شده است.

برخی از کاربران گوگل درایو به تازگی پیغامی دریافت کرده‌اند مبنی بر اینکه ظرفیت حساب کاربری آنها به حد نصاب رسیده و دیگر نمی‌توانند فایل جدیدی را آپلود کنند، مگر اینکه تعدادی از فایل‌های قدیمی را برای همیشه حذف نمایند. ظاهرا این مشکل نه تنها برای حساب‌های کاربری رایگان، بلکه برای مشترکین پولی Google Workspace و Google One هم به وجود آمده است.

برخی از کاربران از اواسط بهمن ماه گذشته به وجود این مشکل اشاره کرده بودند اما به نظر می‌رسد که این موضوع تاکنون فراگیرتر شده است. محدودیت‌های جدید سقف تعداد فایل‌های قابل آپلود روی گوگل درایو را به 5 میلیون آیتم می‌رساند. این محدودیت جدای از سقف حجم فایل‌هاست.

به عبارت دیگر حتی اگر ظرفیت حجم گوگل درایو شما پر نشده باشد، بیشتر از 5 میلیون فایل را نمی‌توانید در این فضای ابری ذخیره کنید. این محدودیت همچنین شامل فایل‌های ذخیره شده در بخش سطل زباله یا trash هم می‌شود (فایل‌هایی که هر 30 روز یکبار به صورت کامل حذف می‌شوند). زمانی که به سقف تعداد فایل‌های قرار گرفته روی حساب کاربری خود می‌رسید، گوگل درایو پیام زیر را به شما نشان می‌دهد:

"این حساب کاربری به سقف 5 میلیون فایل رسیده است. برای بارگذاری فایل‌های بیشتر، تعدادی از آیتم‌های موجود را به سطل زباله منتقل کرده و آنها را برای همیشه حذف کنید."

محدودیت گوگل درایو برای ذخیره فایل‌ها

در این میان یکی از کاربران اعلام کرده که پیش از اعمال محدودیت‌های جدید حدود 7 میلیون فایل روی گوگل درایو خود داشته است و بعد از این اتفاق دیگر نتوانسته فایل جدیدی را به آنها اضافه کند. کاربرانی که پیش از محدودیت‌های جدید بیشتر از 5 میلیون آیتم روی حساب گوگل درایو داشته‌اند حال تنها می‌توانند به صورت read-only به فایل‌های خود دسترسی داشته باشند.

گوگل هنوز به صورت رسمی این تغییرات را اعلام نکرده است. همچنین در صفحات پشتیبانی گوگل نیز هیچ سندی وجود ندارد که این موضوع را تایید کند. پیش از این گوگل یک محدودیت 400000 تایی برای فایل‌های که می‌توان آنها را با دیگران به اشتراک گذاشت تعریف کرده بود، اما محدودیتی برای تعداد فایل‌های قابل ذخیره‌سازی تعیین نشده بود.

دراپ‌باکس هم به عنوان یک سرویس ابری دیگر محدودیتی 300000تایی برای تعداد فایل‌هایی که می‌توانند با یک کامپیوتر سینک شوند دارد اما هرگز سقفی برای تعداد آیتم‌های قابل ذخیره‌سازی تعریف نکرده است. به گفته کارشناسان مشکل اصلی در خود این محدودیت نیست.

چراکه در نظر گرفتن یک سقف عددی مخصوصا برای حساب‌های کاربری رایگان کاملا قابل درک است. بلکه ایراد اساسی مربوط به این است که گوگل بدون هشدار قبلی و اعلام رسمی اقدام به اعمال این محدودیت‌ها کرده است. این محدودیت‌ها در حالی اعمال شده که بسیاری از کاربران گوگل درایو، به ویژه کسب‌وکارهایی که اسناد و مدارک خود را در این فضای ابری ذخیره می‌کنند، به سادگی ظرفیت 5 میلیون فایل را پر می‌نمایند!

البته گوگل اعلام کرده تعداد کاربرانی که تحت تأثیر این محدودیت‌ها قرار می‌گیرند بسیار کم خواهد بود. همچنین این محدودیت‌ها شامل فایل‌هایی که به صورت مشترک با کاربران دیگر ذخیره شده‌اند نیز نمی‌شود.

خبر مرتبط: قابلیت جدید اسکرول مداوم گوگل روی دسکتاپ