به‌نقل از یک منبع آگاه خبری، کمپانی گوگل با اعمال محدودیت و مسدودسازی بنچمارک‌های مختلف روی سری پیکسل ۸ قصد دارد ضعف‌های واحد‌های پردازشی و رایانشی تراشه اختصاصی تنسور G3 را از کاربران و کارشناسان پنهان کند.

براساس آخرین تحقیقات و بررسی‌های انجام شده، گوگل اجازه نصب اپلیکیشن‌های بنچمارک را روی گوشی‌های هوشمند سری پیکسل ۸ را نمی‌دهد؛ اکنون شایعات و حواشی در فضای مجازی می‌گوید این محدودیت‌ به‌دلیل ضعف‌های شدید پردازشی و گرافیکی است و غول فناوری آمریکایی قصد دارد با استفاده از روش‌های مختلف کاستی‌های پرچمدارانش را بپوشاند؛ در ادامه به جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم و دلیل محدودیت پیکسل ۸ و پیکسل ۸ پرو را بررسی می‌کنیم.

پس‌از انتشار اخبار محدودیت نصب بنچمارک‌ها روی سری پیکسل ۸، انگشت اتهام به‌سوی گوگل نشانه رفت و حواشی زیادی برای این کمپانی بزرگ درست شد. باوجوداین، اکنون گوگل به‌میدان آمده و اذعان کرد به‌دلیل برخی مشکلات فنی و سخت‌افزاری تصمیم به مسدود‌سازی بنچمارک‌ها روی جدیدترین پرچمدارانش گرفته، اما متاسفانه باید گفت دلایل و توجیه‌های این تیم بزرگ برای کارشناسان و منتقدان حوزه فناوری قانع‌کننده نیست.

یکی از خبرنگاران و فعالان وب‌سایت خبری Notebookcheck، سنجیو ساتیا، پس‌از تلاش‌های چند روزه توانست با گوگل ازطریق جیمیل ارتباط گرفته و دلایل این موضوع را جویا شود. وی برای تیم پشتیبانی گوگل نوشت: «در ابتدا تصور می‌شود واسطه‌های برنامه‌نویسی (API) با مشکل سازگاری روی پیکسل ۸ و پیکسل ۸ پرو مواجه هستند، اما اکنون هر برنامه بنچمارکی روی این دستگاه کار نمی‌کند. پاسخی که گوگل به خبرنگار Notebookcheck داد دور از انتظار و قانع‌کننده نبود؛ برهمین‌اساس، پیش‌بینی ‌می‌شود عملکرد ضعیف تراشه باعث ترس گوگل برای پشیمانی کاربران از خرید سری پیکسل ۸ است.

سری پیکسل ۸

علاوه‌براین، چندی پیش گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه بنچمارک‌ گیک‌بنچ ۶ می‌گوید عملکرد تراشه تنسور G3 درمقایسه‌با پردازنده‌های روز دنیا بسیار ضعیف است و نتایج به‌دست‌آمده آن را درکنار تراشه A14 بایونیک قرار می‌دهد؛ شاید برایتان جالب باشد بدانید که کمپانی اپل از این قطعه سخت‌افزاری برای تولید سری آیفون ۱۲ استفاده کرد و اکنون بیشتر از سه سال عمر دارد. درحا‌ل‌حاضر، دلایلی برای سرعت پردازش تنسور G3 ذکر نشده، اما احتمال می‌رود طی هفته‌های آینده با ارائه آپدیت‌های نرم‌افزاری سطح کیفیت آن بهبود یابد.

قبل‌از مراسم معارفه، یک تست بنچمارک نشان داد پیکسل ۸ و پیکسل ۸ پرو به‌طور غیرقابل‌قبولی افزاش دما دارند؛ به‌شکلی که پیکسل ۸ استاندارد امتیاز بالاتری را درمقابل برادر بزرگ‌ترش یعنی پیکسل ۸ پرو کسب کرد. البته باید یادآور شویم این موضوع تازگی ندارد و اساسا تراشه‌های گوگل درمقایسه‌با رقبا عملکرد پایین‌تری را ارائه می‌دهد. باوجوداین، غول فناوری گوگل امسال با پشتیبانی ۷ ساله سیستم‌عامل و آپدیت امنیتی به‌همراه ارائه قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی نشان داد می‌تواند دربخش‌های دیگر از رقبایش پیشی بگیرد.

شایعات تایید می‌کنند گوگل قصد دارد برای شکاف بین عملکرد تراشه‌هایش با سامسونگ و اپل با کمپانی TSMC همکاری کند و از سال ۲۰۲۵ میلادی با عرضه تراشه تنسور G5 و سری پیکسل ۱۰ این موضوع محقق می‌شود. به‌نظر می‌رسد تلاش‌های غول‌های فناوری آمریکایی گوگل و اپل در سال‌های آینده به‌اوج خواهد رسید، چراکه اپل دربخش هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی را انجام می‌دهد و ازسوی‌دیگر گوگل برای تولید تراشه‌‌ای با قابلیت‌های پردازشی همتراز با سری A اپل است.

اخبار مرتبط: