فناوری هوش مصنوعی جِمینی نانو گوگل در به‌روزرسانی جدید اندروید، قابلیتی را برای جلوگیری از کلاهبرداری در حین مکالمات تلفنی به کاربران ارائه می‌دهد.

در جریان سخنرانی اصلی کنفرانس I/O 2024، گوگل از ارتقاء قابل توجه مدل جِمینی نانو خبر داد. جِمینی نانو کوچکترین، اما یکی از باهوش‌ترین مدل‌های زبان طبیعی گوگل است. این به‌روزرسانی بر ارتقاء امنیت کاربران اندروید با تمرکز بر پیشگیری از کلاهبرداری متمرکز است. هوش مصنوعی قدرتمند جِمینی نانو اکنون قادر به تشخیص الگوهای گفتاری حاکی از کلاهبرداری در حین مکالمات تلفنی است و می‌تواند با هشدارهای به موقع، از افشای اطلاعات شخصی حساس مانند کد ملی یا شماره حساب بانکی کاربران جلوگیری کند.

در یک سناریو شبیه‌سازی‌شده‌، تماس تلفنی از شماره‌ای ناشناس برقرار می‌شود. فرد تماس‌گیرنده با ادعای به خطر افتادن وجوه‌ بانکی فرد دریافت‌کننده تماس، او را به انتقال فوری پول به یک محل امن ترغیب می‌کند. در این مقطع حساس، هوش مصنوعی گوگل با نام جِمینی نانو به‌طور یکپارچه در مکالمه مداخله می‌کند. این هوش مصنوعی با نمایش یک هشدار بر روی صفحه‌ نمایش گوشی، بلافاصله کاربر را از احتمال بالای یک تلاش برای کلاهبرداری آگاه می‌کند. در این هشدار تأکید می‌شود که بانک‌های معتبر هرگز برای حفظ امنیت وجوه‌ مشتریان، درخواست انتقال آن به مکان دیگری را ندارند.این قابلیت نوآورانه با اختلال در سناریوی کلاهبرداران و توانمندسازی کاربران برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه در خصوص امور مالی، به آن‌ها کمک می‌کند تا از به دام افتادن در چنگال فریبکاران و از دست دادن اموالشان جلوگیری کنند.

جلوگیری از کلاهبرداری با هوش مصنوعی

برخی کاربران ممکن است در مواجهه با چنین تماس‌هایی، بر اثر ترس و برای اطمینان از امنیت پول‌هایشان، تصمیمات عجولانه بگیرند. در این شرایط، آن‌ها به احتمال زیاد تمامی دستورات تماس‌گیرنده‌ کلاهبردار را دنبال کرده و در نهایت قربانی فریب می‌شوند. برای این دسته از افراد، جِمینی نانو به بهترین دوست ایده‌آلی تبدیل می‌شود که حواسش به منافع آن‌ها است. با این حال، در حالی که وجود برنامه‌ای که حواسش به امنیت کاربران باشد می‌تواند اطمینان‌بخش باشد، ممکن است برخی دیگر را نیز معذب کند. این نگرانی به این دلیل است که شاید افراد احساس کنند حریم خصوصی‌شان در حال نقض شدن است.

در حالی که شنود مکالمات توسط هوش مصنوعی ممکن است برای همه خوشایند نباشد، با این حال، گوگل تدابیر امنیتی را برای به حداقل رساندن نگرانی‌ها در نظر گرفته است. جِمینی نانو به صورت مستقیم روی گوشی‌های هوشمند اندروید اجرا می‌شود و پردازش صدا نیز بر روی خود دستگاه انجام می‌پذیرد. این امر بدین معناست که به لحاظ تئوری، اطلاعات مربوط به صدا بر روی همان گوشی باقی می‌ماند. با وجود این، همانطور که می‌دانیم، گوگل از حجم گسترده‌ای از داده‌های کاربران برای ارتقاء کیفیت خدمات خود استفاده می‌کند. لذا احتمالاً از این اطلاعات برای بهبود مستمر جِمینی نانو نیز بهره خواهد گرفت. گوگل متعهد به حفظ حریم خصوصی کاربران است و همواره در تلاش است تا راه‌حل‌هایی را برای ارائه بالاترین سطح امنیت و احترام به حریم خصوصی کاربرانش ارائه دهد.

اخبار مرتبط: