افشاگری‌های انجام شده در ماه‌های اخیر نشان داد که اپل قصد دارد تغییرات زیادی را در بخش هوش مصنوعی iOS 18 ایجاد کند و گزارش‌هایی که به‌تازگی منتشر شده، این موضوع را تایید می‌کنند.

در ماه‌های اخیر گفته شده بود که اپل قصد دارد در سری آیفون ۱۶ از ویژگی‌های هوش مصنوعی بهره ببرد که می‌توان آن‌ها را مشابه تکنولوژی سری گلکسی اس ۲۴ سامسونگ دانست. البته درست مثل سامسونگ، این ویژگی‌ها قرار است به واسطه iOS 18 به این دستگاه اضافه شوند و حتی اضافه شدن آن‌ها به دستگاه‌های قدیمی‌تر هم ممکن است.

طبق این گزارش، برنامه‌های سافاری، جستجو اسپات لایت، سیری، ایمیل و پیام‌ها قرار است مجهز به امکانات جدید هوش مصنوعی شوند. در میان ویژگی‌های جدید، سیستم Ajax مهم‌ترین قسمت به‌شمار می‌رود. این سیستم در حقیقت یک مدل زبانی بزرگ است که در دستگاه تحلیل می‌شود.

به دلیل داخلی بودن پردازش‌ها، این سیستم می‌تواند در پاسخ به کاربر به سرعت از جملات کاملی استفاده کند. همچنین گفته شده که در هوش مصنوعی iOS 18، دستیار Ajax متن کاربر را آنالیز کرده و چند پاسخ احتمالی را برای آن آماده می‌کند. سپس این پاسخ‌ها را بر اساس دقت و ارتباط با موضوع دسته‌بندی کرده و بهترین آن‌ها را ارائه می‌کند.

مولد هوش مصنوعی آیفون 16

همچنین این مدل زبانی می‌تواند کلمات کلیدی را تشخیص داده و در برنامه‌هایی مثل پیام‌ها یا سافاری، متن‌های طولانی را خلاصه کند. اصطلاحا به این ویژگی، Intelligent Search گفته شده که دسترسی به آن از گزینه‌های سافاری ممکن است.

امکان دارد اپل این ویژگی‌ها را با برنامه‌ها و دستگاه‌های مختلف همگام‌سازی کند تا استفاده از آن آسان‌تر شود. برای مثال، این ویژگی می‌تواند جملات بیان شده را تحلیل کرده و اطلاعات مرتبط به آن را از طریق برنامه دیگری مثل تقویم یا مخاطبان ارائه کند.

گفته می‌شود که سوالات و عملکرد‌های آسان بر‌عهده پردازشگر‌ داخلی گذاشته می‌شود، اما همچنان امکان دارد برای پاسخ به سوالات پیچیده‌تر، دستگاه به پردازش‌های ابری نیاز داشته باشد. همچنین توانایی هوش مصنوعی iOS 18 در سایر بخش‌ها مثل تولید عکس و... هنوز مشخص نیست.

گفته شده بود که اپل قصد دارد برای انجام پردازش‌های ابری با شرکت‌هایی مثل OpenAI و گوگل مذاکره کند اما ظاهرا این عمل متوقف شده است. اپل در حال حاضر تمرکز زیادی روی حفظ حریم خصوصی کاربران دارد و به همین علت، قصد ندارد حجم پردازش‌های ابری را چندان بالا ببرد.

هنوز جزئيات زیادی در مورد این دستیار یا امکانات آن مطرح نشده اما احتمال دارد در مراسم WWDC، شاهد معرفی سیستم هوش مصنوعی اپل و مشخص شدن برخی از قابلیت‌های آن باشیم.

نظر شما در مورد هوش مصنوعی iOS 18 چیست؟ آیا اپل می‌تواند در این زمینه بهتر از سامسونگ عمل کند؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط: ماشین‌حساب در مک‌او‌اس ۱۵ به‌روز می‌شود؛ منتظر خبرهای داغ WWDC باشید