طبق آمار فروش گوشی‌های هوشمند در سه ماهه اول سال 2024، شاهد رکوردشکنی S24 در اروپا بوده‌ایم و این گوشی درمیان رقبایش، به‌ویژه مدل‌های پایه و اولترا، به شدت محبوب شده است.

بخش موبایل سامسونگ در سال 2024، عملکرد بسیار خوبی را در بازارهای کلیدی از جمله اروپا، به‌نمایش گذاشته است. پیش‌ازاین، کارشناسان حوزه بازار اعلام کرده بودند که سامسونگ در سه ماهه اول سال 2024، محبوب‌ترین برند گوشی هوشمند در اروپا بوده است، که این گزارش با رکوردشکنی S24 در اروپا هم‌سو است اما این‌تنها بخشی از ماجراست. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط Canalys، موسسه معتبر تحلیل بازار، سری جدید گلکسی S24 سامسونگ، به خصوص مدل‌های پایه و اولترا، در طول سه ماهه اول سال 2024، با نرخ ارسال قابل‌توجهی به اروپا مواجه بوده است. این میزان ارسال به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای بیشتر از تعداد گوشی‌های سری S23 است که در همین بازه زمانی در سال گذشته به بازار اروپا فرستاده شده بود.

براساس داده‌های مربوط به سه ماهه اول سال 2024، مدل گلکسی S24 اولترا سامسونگ با ثبت آمار قابل‌توجه 1.6 میلیون دستگاه فروخته شده در سراسر اروپا (به استثنای روسیه)، عملکردی فوق‌العاده از خود نشان داده است. مدل پایه این سری نیز با فروش 1.1 میلیون دستگاه، موفقیتی چشمگیر کسب کرده است. مقایسه این ارقام با آمار سال گذشته که در آن مدل‌های S23 و S23 اولترا به ترتیب به فروش 0.8 و 0.9 میلیون دستگاه دست یافته بودند، بیانگر افزایش قابل‌توجه محبوبیت گوشی‌های هوشمند پرچمدار سامسونگ در سال 2024 در قاره اروپا نسبت به نسل پیشین آنها است. رکوردشکنی S24 در اروپا موفقیتی بزرگ برای سامسونگ محسوب می‌شود.

فروش گلکسی اس 24

نکته جالب‌توجه اینجاست که برخلاف سال گذشته، گوشی‌های سری A3x و A5x سامسونگ در سه‌ماهه‌اول سال 2024 نتوانستند به جمع 10 گوشی پرفروش اروپا راه پیدا کنند. بااین‌حال، درکمال تعجب، شاهد عملکرد فوق‌العاده و محبوبیت چشمگیر گوشی گلکسی A15 در بازار اروپا بودیم.

براساس آمار موسسه‌ تحلیل بازار Canalys، پرفروش‌ترین گوشی در اروپا طی سه ماهه اول سال 2024، آیفون 15 پرو مکس بوده است. اما این موضوع باکمی‌دقت، جای تامل دارد. در رتبه‌بندی Canalys، مدل‌های 4G و 5G گوشی گلکسی A15 به‌صورت جداگانه درنظرگرفته شده‌اند. بااین‌حال، اگر مجموع فروش مدل‌های 4G و 5G این گوشی را در نظر بگیریم، به عدد 2.8 میلیون دستگاه می‌رسیم که از مجموع فروش آیفون 15 پرو مکس (حدود 2.6 میلیون دستگاه) هم بیشتر است. بنابراین، اگر قابلیت‌های ارتباطی (4G یا 5G بودن) را کنار بگذاریم، پرفروش‌ترین گوشی سامسونگ در اروپا طی سه ماهه اول 2024، گلکسی A15 بوده است. این گوشی را به ترتیب، آیفون 15 پرو مکس، آیفون 15 پرو و گلکسی S24 اولترا دنبال می‌کنند.

اگرچه مدل گلکسی A15 درخشش قابل‌توجهی داشت، اما حضور دیگر میان‌رده‌های سامسونگ در جمع پرفروش‌های اروپا چندان چشمگیر نبود. برای مثال، مدل گلکسی A25 نسخه 5G تنها با حدود 900 هزار دستگاه فروخته شده توانست به زحمت به جمع 10 گوشی پرفروش این قاره راه پیدا کند.

تحلیلگران بازار پیش‌بینی می‌کنند که هوش مصنوعی در ادامه‌ سال 2024 نقش بسیار پررنگی در بازار گوشی‌های هوشمند، به‌ویژه در بخش پرچمداران، ایفا خواهد کرد. این خبر می‌تواند نویدبخش موفقیت‌های آتی برای سامسونگ باشد، چراکه مجموعه قابلیت‌های هوش مصنوعی این شرکت موسوم به «Galaxy AI» با برخورداری از ویژگی‌های کاربردی نظیر جستجوی دایره‌ای (Circle to Search)، قابلیت خلاصه‌سازی متن (Summarize)، ویرایش خلاقانه (Generative Edit) و امکانات دیگر، به‌نظرمی‌رسد پیشرو و پیشتاز بازار است. اپل نیز انتظار می‌رود در اواخر سال جاری به جمع بازیگران حوزه‌ هوش مصنوعی مولد (Generative AI) بپیوندد، هرچند ممکن است این شرکت نیازمند سخت‌افزار قدرتمندتر و پیشرفته‌تری نسبت به محصولات سامسونگ باشد.