بر اساس گزارش‌های منتشر شده، سری گوشی‌های هوشمند گلکسی اس ۲۴ در اولین فصل سال ۲۰۲۴، عنوان محبوب‌ترین گوشی‌های هوشمند مجهز به هوش مصنوعی نسل جدید (GenAI) را از آن خود کرد.

با عرضه‌ سری گلکسی اس ۲۴ در ابتدای سال‌جاری، سامسونگ به‌شناخته‌شده‌ترین برند گوشی‌های هوشمند مجهز به‌هوش‌مصنوعی مولد (Generative AI) تبدیل‌ شد. هرچند سامسونگ تنها بازیگر این عرصه نیست، اما تحلیلگران بازار می‌گویند این شرکت و سه گوشی رده‌بالا سری اس ۲۴ توانستند در سه‌ماهه‌ اول سال، پیشتاز بازار باشند.

طبق گزارش مؤسسه‌ Counterpoint Research، گلکسی اس ۲۴ اولترا با تصاحب ۳۰.۱ درصد از سهم بازار، پرفروش‌ترین گوشی هوشمند GenAI در این دوره شد. پس از آن، مدل پایه‌ گلکسی اس ۲۴ با ۱۶.۸ درصد و گلکسی اس ۲۴ پلاس با ۱۶.۸ درصد از سهم بازار در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

دیگر برندهایی که گوشی‌های هوشمند مجهز به‌هوش مصنوعی مولد را معرفی کرده‌اند، شامل شیائومی، ویوو، اوپو، وان‌پلاس، آنر و گوگل هستند. برند گوگل با گوشی پیکسل ۸ پرو، موفق شد جایگاه دهم این فهرست در سه‌ماهه‌ اول سال ۲۰۲۴ را کسب کند.

galaxy ai

در سه‌ماهه‌ اول سال ۲۰۲۴، شاهد حضور ۶ درصدی گوشی‌های هوشمند مجهز به هوش مصنوعی مولد در بازار جهانی بودیم. این رقم نشان‌دهنده‌ رشد قابل‌توجهی نسبت به سه‌ماهه‌ چهارم سال ۲۰۲۳ است که در آن تنها ۱.۳ درصد از سهم بازار به این نوع گوشی‌ها اختصاص داشت. ورود سامسونگ به‌این عرصه و عرضه‌ سری گلکسی اس ۲۴، نقشی اساسی در افزایش محبوبیت این گوشی‌های هوشمند ایفا کرده است.

تحلیلگران بازار با اطمینان خاطر از روند صعودی محبوبیت گوشی‌های هوشمند مجهز به‌هوش مصنوعی مولد (GenAI) در طول سال ۲۰۲۴ خبر می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود این بخش از بازار سهم قابل توجهی را به خود اختصاص دهد و تا پایان سال، ۱۱ درصد از کل فروش جهانی گوشی‌های هوشمند را تشکیل دهد.

ورود قریب‌الوقوع اپل به این رقابت با سری آیفون ۱۶ در اواخر سال ۲۰۲۴، احتمالاً برخی از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند را از جمع ۱۰ برند پرفروش این نوع گوشی‌ها خارج خواهد کرد. در میان این‌رقابت، به نظر می‌رسد کمپانی گوگل بیشترین تأثیر منفی را متحمل شود.

هنوز مشخص نیست که آیا اپل می‌تواند از سامسونگ به‌عنوان رهبر فعلی بازار GenAI پیشی بگیرد، اما ورود این شرکت به‌طور حتم بر چشم‌انداز این بازار تأثیرگذار خواهد بود. با این‌حال، می‌توان با اطمینان گفت که غول فناوری کره‌ای، سامسونگ، حتی پس از ورود اپل، همچنان یکی‌از بازیگران اصلی و پیشرو در این عرصه باقی خواهد ماند.

شرکت سامسونگ با بهره‌مندی از تخصص و دانش فنی گوگل در حوزه‌ هوش مصنوعی، مجموعه‌ای از قابلیت‌های نوآورانه‌ هوش مصنوعی مولد (GenAI) را تحت عنوان Galaxy AI در گوشی‌های هوشمند نسل جدید خود معرفی کرده است. این قابلیت‌ها، تجربه‌ای بی‌نظیر و فراتر از انتظارات را برای کاربران به ارمغان می‌آورند و تعامل با گوشی‌های هوشمند را به سطحی فراتر ارتقاء می‌دهند.

سامسونگ در رویداد Unpacked تیرماه، از حداقل دو گوشی تاشوی جدید رونمایی خواهد کرد که انتظار می‌رود هر دو مدل گلکسی Z Fold 6 و Z Flip 6 از قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد (GenAI) برخوردار باشند. حتی ممکن است این قابلیت‌ها نسبت به نسل قبل بهبود هم پیدا کنند. بر اساس شایعات، به‌روزرسانی One UI 6.1.1 که احتمالا همراه با این گوشی‌های تاشو معرفی می‌شود، با ویژگی‌های نوآورانه‌ هوش‎‌مصنوعی در بخش ویدیو، تجربه‌ای متفاوت رقم خواهد زد. غول فناوری کره‌ای همچنین قصد دارد با به‌روزرسانی جدید One UI 6 Watch، حوزه‌ فعالیت Galaxy AI را به ساعت‌های هوشمند و برنامه‌ Samsung Health نیز گسترش دهد.

اخبار مرتبط: