گزارش‌ها نشان می‌دهد سامسونگ قصد دارد سری گلکسی S24 را با برچسب قیمتی یکسان درمقایسه‌با نسل فعلی معرفی کند، اما برای تحقق این هدف باید از استانداردهای قدیمی مانند حافظه داخلی UFS 3.1 برای مدل گلکسی S24 پایه استفاده کند.

براساس آخرین اخبار و شایعات از حوزه فناوری، به‌نظر می‌رسد کمپانی سامسونگ قصد دارد برای کاهش هزینه‌های تولید از حافظه داخلی نسل گذشته UFS 3.1 در ساخت گلکسی S24 پایه استفاده کند؛ بااین‌حال، باید اشاره کنیم خبر خوب آن است که غول کره‌ای از فناوری UFS 4.0 برای تولید نسخه گلکسی S24 پلاس و گلکسی S24 اولترا استفاده می‌کند که سرعت فوق‌العاده بیشتری در خوانش اطلاعات دارد. همچنین، پیکربندی حافظه داخلی از 128 گیگابایت برای نسخه پایه و پلاس شروع می‌شود که درمقایسه‌با سال گذشته تفاوتی نخواهد کرد؛ درحقیقت، سامسونگ برای ثابت نگه داشتن قیمت‌ها و رقابت با اپل باید اقداماتی را انجام دهد تا بتواند برای سال 2024 میلادی آماده شود.

تحلیلگر معروف حوزه فناوری و محصولات سامسونگ، Yeux1122 با انتشار مقاله‌ای در وبلاگ‌ کره‌ای Naver، به‌نقل از منابعی در زنجیره‌تامین، اظهار کرد کمپانی کره‌ای برای گلکسی S24 به‌ناچار از حافظه UFS 3.1 با پیکربندی 128 گیگابایتی استفاده می‌کند که سرعت خوانش اطلاعات را درمقایسه‌با استانداردهای سال 2024 کندتر می‌کند. درحال‌حاضر، رقبای اندرویدی مانند شیائومی، وان پلاس و اوپو از حافظه‌های UFS 4.0 برای ساخت گوشی‌های پرچمدارشان بهره می‌برند؛ این‌موضوع نشان می‌دهد نسخه استاندارد گلکسی S24 فروش قابل‌توجهی در بازار نخواهد داشت و تنها کاربران با بودجه‌های محدود به‌سمت آن خواهند رفت.

گلکسی S24 با حافظه پایه 128 گیگابایتی معرفی می‌شود

علاوه‌براین، باید اشاره کنیم سامسونگ از نسل حافظه‌های سریع‌تری رونمایی کرد که سایر کمپانی‌های سازنده گوشی های هوشمند نیز به‌صورت تدریجی ازآن استفاده کردند، اما نکته‌ای این غول فناوری قصد دارد یک تکنولوژی قدیمی را برای دستگاه به‌روز استفاده کند که مایه تعجب بسیاری از کاربران و کارشناسان خواهد بود. باتوجه‌به آمار و آزمایش‌ها، حافظه UFS 4.0 درمقایسه‌با UFS 3.1 حدود 46 درصد سرعت و دو برابر پهنای باند بیشتری را دراختیار کاربران قرار می‌دهد که مورد استقبال کمپانی‌های اندرویدی هم قرار می‌گیرد.

ازسوی‌دیگر، کمپانی اپل به‌عنوان رقیب اصلی و دیرینه سامسونگ از حافظه داخلی با تکنولوژی NVMe استفاده می‌کند که سرعت خوانش بالایی در اطلاعات دارد؛ البته فناوری UFS 4.0 نیز می‌تواند با سرعت خوانش 4200 مگابایت برثانیه عملکردی مشابه NVMe اپل به‌نمایش بگذارد، اما بازهم بهینه‌سازی‌های اپل برای خوانش و نوشتن اطلاعات درون گوشی‌های آيفون تفاوت‌های زیادی با UFS دارد که برای درک آن به‌صورت تخصصی نیاز به مقاله‌های جداگانه دارد. به‌عنوان‌مثال، می‌توان گفت اپل روی IOPS کار می‌کند که با بهبود آن می‌تواند فرآیند ذخیره‌سازی اطلاعاتی را روی گوشی‌های هوشمند آیفون سریع‌تر کند.

بااین‌حال، درک چنین تفاوت‌های محسوسی برای کاربران عادی بسیار سخت است؛ به‌عبارتی‌دقیق‌تر، افرادی که فعالیت زیادی با گوشی ندارند یا ازآن برای اجرای بازی‌های ویدئویی استفاده نمی‌کنند بدون‌شک تفاوت زیادی بین حافظه UFS 3.1 و UFS 4.0 نخواهند دید. همچنین، قطعات سخت‌افزاری دیگری مانند تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ وجود دارد که هزینه‌های تولید را به‌شدت افزایش می‌دهند، چراکه کمپانی کوالکام قیمت هریک از تراشه‌ها را از ۱۶۰ دلار به ۲۰۰ دلار افزایش داد که باعث افزایش قیمت پایه گوشی‌های هوشمند می‌شود؛ باوجوداین، سامسونگ تلاش می‌کند با کاهش قابلیت‌ها در بخش‌های دیگر قیمت پایه را ثابت نگه دارد.

اخبار مرتبط: