یک استارت‌آپ آمریکایی در حال کار بر روی هدبند کنترل خواب است که طراحی شده تا به‌وسیله آن کاربران بتوانند خواب‌ و رویا دیدن را تحت کنترل خود داشته باشند.

تصور کنید که برای رفتن به رختخواب آماده می‌شوید، دندان‌های خود را مسواک می‌زنید، زنگ هشدار ساعت را تنظیم می‌کنید و سپس دستگاهی را روی سر خود قرار می‌دهید که به شما امکان می‌دهد رویاهایتان را کنترل کنید. شبیه فیلم‌های کریستوفر نولان به نظر می‌رسد، اما یک هدبند جدید با ظاهری مدرن به نام Halo چنین عملکردی دارد. این محصول در حال حاضر توسط استارت‌آپ آمریکایی Prophetic توسعه می‌یابد.

Halo که به‌عنوان هدبند کنترل خواب شناخته می‌شود قرار است سال 2025 عرضه شود، به شما امکان می‌دهد خواب یا رویای شفاف ببینید. رویای شفاف نوعی از خواب است که در آن شخص از اینکه خواب می‌بیند آگاه است. همچنین این هدبند به شما کمک می‌کند تا حدودی بر آنچه در این رویاها اتفاق می‌افتد کنترل داشته باشید. تصور کنید که در خواب قادر به حل مشکلات کاری، سفر به جاهای دور، تمرین گیتار و خیلی کارهای دیگر باشید.

رویاهای شفاف می‌توانند به‌طور خود‌به‌‌خود و بدون کمک فناوری هم در مرحله‌ای از خواب که REM نامیده می‌شود، رخ دهند. خواب REM به مرحله‌ای از خواب گفته می‌شود که در آن مردمک چشم با سرعت زیاد و بدون نظم و الگویی خاص شروع به حرکت می‌کند و ما در این مرحله خواب می‌بینیم. برخی از افراد بیشتر از دیگران استعداد دیدن رویای شفاف را دارند، اما تقریباً نیمی از ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که حداقل یک‌بار در زندگی این مسئله را به‌صورت خود‌به‌خود تجربه کنیم. اما آیا می‌توانیم این پدیده عجیب را به اختیار خود در بیاوریم؟

قبلا تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته و نتایج امیدوارکننده‌ای هم در مورد فواید استفاده از رویاهای شفاف در زندگی واقعی گزارش شده است. به عنوان مثال، قبلا آزمایشی توسط دانشمندان علوم اعصاب در دانشگاه برن سوئیس انجام شد که در آن مقایسه‌ای بین افرادی که توانایی دیدن رویای شفاف را داشتند و افرادی که این توانایی را نداشتند شکل گرفت. شرکت‌کنندگانی که رویای شفاف می‌دیدند، در خواب عمل برگرداندن سکه‌ در فنجان را تمرین کرده بودند. این گروه روز بعد، عملکرد بهتری در زندگی روزمره‌شان داشتند.

تیم سازنده Halo دو مرحله را در روند ساخت هدبند کنترل رویا اتخاذ کرده است. در مرحله اول، آنها فعالیت الکتریکی قسمت‌های مختلف مغز را اندازه‌گیری می‌کنند و با تشخیص تغییر در جریان‌خون، از فعالیت مغزی MRI می‌گیرند. به این شکل آن‌ها داده‌های مغزی داوطلبانی که رویاهای شفاف می‌بینند را ثبت می‌کنند.

هدف از مرحله اول این است که نقشه‌ای دقیق از آنچه در طول انواع مختلف رویاهای شفاف در مغز اتفاق می‌افتد، ترسیم کنند. دومین مرحله شامل استفاده از امواج‌صوتی متمرکز بر جمجمه (TUS) از طریق هدبند می‌شود. این مرحله برای دستکاری فعالیت مغزی است و طی آن رویاهای شفاف القا، حفظ و تحت تأثیر قرار داده می‌شوند. مانند سایر روش‌های به اصطلاح غیر تهاجمی برای تحریک مغز، این روش هم می‌تواند عملکرد مغز را تغییر دهد. اما به‌جای استفاده از میدان‌های مغناطیسی یا جریان‌های الکتریکی، از صدای با فرکانس بالا استفاده می‌کند.

مزیت این روش توانایی دستیابی به مناطق عمیق‌تر مغز که در عملکرد خواب نقش دارند است. همچنین این روش دارای دقت بیشتری برای تاثیرگذاری روی آناتومی بدن است.

نحوه عملکرد Halo یا هدبند کنترل خواب چندان هم عجیب و پیچیده نیست. دانشمندان در تحقیقات قبلیشان ثابت کرده‌اند که رویای شفاف دیدن با فعالیت قسمت پیشانی مغز هنگام ساطع کردن فرکانس گاما مرتبط است. مغز افراد هنگام تفکر و تمرکز شدید فرکانس گاما ساطع می‌کند. آنها همچنین دریافتند که تحریک الکتریکی مغز می‌تواند برای افزایش فعالیت مغزی افراد موقع خواب مورد استفاده قرار گیرد و در نتیجه شانس آنها برای تجربه رویای شفاف را افزایش می‌دهد.

پروفسور مارک بلاگرو، محقق خواب در دانشگاه سوانسی و یکی از نویسندگان کتاب علم هنر و رویا، می‌گوید: « امکان‌پذیر است که تحریک صوتی بتواند فعالیت مغزی با فرکانس بالا را القا کند و در نهایت باعث دیدن رویای شفاف شود‌».

اما سوالی که ممکن است در این میان برای شما مطرح شود، این است که آیا استفاده از این دستگاه عوارضی هم به همراه دارد؟ یکی از مسائلی که باید در نظر داشت این است که استفاده از TUS یک رویکرد نسبتاً جدید برای تحریک مغز است و مشخص نیست که عواقب این بمباران مغز با صداهای فرکانس بالا در درازمدت چه خواهد بود.

اگرچه به این خاطر که در این روش هیچ عمل جراحی روی مغز صورت نمی‌گیرد به آن غیر‌تهاجمی می‌گویند، اما این تکنیک با ایجاد تداخل در عبور یون‌ها از غشا، بر نورون‌های شما تأثیر می‌گذارد و باید مراقب آن بود.

موضوع دومی که باید در نظر داشت این است که برخی از محققان خواب معتقدند رویاها کارکردهایی اساسی از جمله تثبیت خاطرات روزانه یا پردازش تجربیات عاطفی دارند. یکی از نگرانی‌های موجود این است که با استفاده از این دستگاه که ماهیت خواب‌های ما را تغییر می‌دهد، تداخلی در روند رایج خواب‌ها اتفاق بیفتد. اگر فرض کنیم که خواب کارکردی مشخص داشته باشد، در آن صورت رویای شفاف دیدن و استفاده از آن برای تغییر طرح یا محتوای رویا ممکن است بر عملکرد آن تأثیر بگذارد.

مورد آخر اینکه اگر می‌خواهید رویاهای شفاف‌ ببینید، اما اطمینانی به استفاده از هدبند کنترل خواب که مغز شما را با امواج الکتریکی بمباران می‌کند ندارید، گزینه‌های دیگری نیز برای این کار وجود دارد. در حال حاضر چندین تکنیک برای القای رویاهای شفاف وجود دارد که نیازی به‌استفاده از تکنولوژی نیست.

یکی از این تکنیک‌ها این است که در طول روز مکررا صدایی را برای خود پخش کنید و در همان حین به‌صورت عامدانه و آگاهانه به هویت خودتان فکر کنید. سپس یک تایمر تنظیم کنید تا زمانی که در ساعات اولیه خوابتان هستید همان صدا برایتان پخش شود.

این تکنیک به شما کمک می‌کند تا زمانی که رویا می‌بینید، خودآگاه شوید. این تکنیک و سایر تکینک‌های مشابه آن، ارزان‌تر از هدبند Halo است که انتظار می‌رود حدود 2000 دلار قیمت داشته باشد و در ضمن نیازی هم ندارید هنگام خواب یک شی فلزی روی سرتان بگذارید.

اخبار مرتبط: