اپل اولین گزارش شفاف‌سازی اپ استور را منتشر کرد. این گزارش به عنوان بخشی از یک توافق قانونی در سال ۲۰۲۱ با گروهی از توسعه دهندگان اطلاعاتی در مورد فرآیند بررسی برنامه و نحوه رسیدگی اپل به درخواست‌های دولتی را به کاربران ارائه می‌دهد. به عنوان بخشی از این توافق، اپل قبول کرد که در مورد سیاست‌های App Store شفاف‌تر عمل کند.

این گزارش نشان می دهد که اپل در سال ۲۰۲۲ در مجموع ۶/۱۰۱/۹۱۳ برنامه ارسالی دریافت کرده است. از این تعداد، ۱/۶۷۹/۶۹۴ مورد تایید بوده، در حالی که ۴/۴۲۲/۲۱۹ برنامه رد شده‌اند. با این حال، زمانی که توسعه‌دهندگان برای رفع مشکلات با اپل همکاری کردند، ۲۵۳/۴۶۶ اپلیکیشن پس از رد شدن، تایید شدند.

به همین ترتیب، در سال ۲۰۲۲ اپل ۱۸۶/۱۹۵ برنامه را به دلیل نقض دستورالعمل های اپ استور از این پلتفرم حذف کرد. بیشتر این برنامه‌ها بازی‌ها بودند و پس از آن برنامه‌های خدماتی، تجاری و آموزشی بیشترین سهم را داشتند.

همچنین چین کشوری بوده که بیشترین درخواست حذف اپلیکیشن‌ها از App Store را داشته است. دولت چین از اپل خواسته ۱۴۳۵ اپلیکیشن را از این پلتفرم حذف کند. از این تعداد ۱۲۷۶ تا بازی‌هایی بودند که به دلیل نداشتن مجوز GRN مورد نیاز چین حذف شدند. اپل همچنین ۱۴ اپلیکیشن را به درخواست دولت هند حذف کرد. پاکستان و روسیه نیز به ترتیب با ۱۰ و ۷ اپلیکیشن به این فهرست پیوستند.

گزارش شفاف اپل از App Store 2022

علاوه بر این، اپل ۱۸/۴۱۲ درخواست تجدید نظر از توسعه‌دهندگانی دریافت کرد که برنامه‌هایشان از اپ استور حذف شده بود. از این درخواست‌ها، اپل تنها ۶۱۶ برنامه را مجدداً منتشر کرد. دلیل اینکه تعداد درخواست‌های رد شده بسیار زیاد است این است که اکثر برنامه‌ها تقلبی یا غیرقانونی بودند. این اطلاعات می‌تواند به توسعه‌دهندگان کمک کند تا برنامه‌های خود را بهبود بخشند و از دستورالعمل‌های اپل پیروی کنند.

اپل در گذشته به دلیل اکوسیستم بسته و عدم شفافیت مورد انتقاد قرار گرفته است. بنابراین ما معتقدیم که انتشار گزارش شفاف‌سازی اپ استور یک قدم لازم اما ناکافی برای شفاف‌سازی فعالیت‌های شرکت اپل است. در آینده این‌ که اپل چگونه در این مسیر گام برمی‌دارد نیز جالب خواهد بود.

اخبار مرتبط: