شرکت سامسونگ به‌صورت رسمی تراشه اگزینوس ۱۴۸۰ را معرفی کرد که از ۴ هسته ۲.۷۵ و ۴ هسته ۲.۰ گیگاهرتزی، پردازنده گرافیکی ۵۳ درصد بهتر و توانایی پشتیبانی کامل از هوش مصنوعی Galaxy AI پشتیبانی می‌کند.

شرکت سامسونگ چند روز قبل گوشی میان‌رده گلکسی A55 را به‌عنوان جانشین A54 عرفی و راهی بازار کرد. این دستگاه به تراشه اگزینوس ۱۴۸۰ (Exynos 1480) مجهز شده است، بااین حال سامسونگ درطول معرفی توضیحات زیادی درباره تراشه جدید نداد. اکنون شرکت سامسونگ این تراشه را به‌صورت رسمی معرفی کرد و تمامی جزئیات آن را به اشتراک گذاشت. درادامه به بررسی تراشه جدید می‌پردازیم.

تراشه اگزینوس ۱۴۸۰ به پیکربندی هیبریدی ۸ هسته‌ای با ۴ هسته پرقدرت ۲.۷۵ گیگاهرتزی Cortex-A78 برای انجام پردازش‌های سنگین و چهار هسته کم‌مصرف ۲.۰ گیگاهرتزی Cortex-A55 برای بهره‌وری انرژی مجهز شده است. بااین حال مهم‌ترین نقطه قوت این تراشه، پردازنده گرافیکی Xclipse 530 است که براساس معماری RDNA شرکت AMD توشعه یافته است. سامسونگ اعلام کرد که تراشه اگزینوس ۱۴۸۰ به‌لطف پردازنده گرافیکی قدرتمند با افزایش ۵۳ قدرت پردازش گرافیکی همراه شده است.

در زمینه هوش مصنوعی، تراشه اگزینوس ۱۴۸۰ به موتور هوش مصنوعی 6K MAC مجهز شده است. اگرچه این موتور از NPU به‌کار رفته در اگزینوس ۲۴۰۰ ضعیف‌تر است، گلکسی A55 از نظر فنی توانایی اجرای هوش مصنوعی Galaxy AI را دارد و در‌صورتی که سامسونگ بخواهد می‌تواند تمامی قابلیت‌های هوش صمنوعی را در این دستگاه عرضه کند. بااین حال باید منتظر عرضه آپدیت One UI 6.1 یا درز اطلاعات و اخبار بیشتر برای آگاهی از تصمیم سامسونگ باشیم.

از نظر تراشه مودم، اگزینوس ۱۴۸۰ توانایی بالایی داشته و از بلوتوث ۵.۳، وای فای 6E، اتصال شبکه 5G زیر ۶ گیگاهرتزی، اتصال شبکه 5G mmWave و اتصال شبکه cat.18 LTE باعث شده تا این دستگاه بتواند سطح بالایی از اتصال بی‌سیم را ارائه دهد. از نظر تصویری، این پردازنده می‌تواند از نمایشگرهایی با رزولوشن +Full HD با نرخ به‌روزرسانی تصویر ۱۴۴ هرتزی پستیبانی کند.

یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های اگزینوس ۱۴۸۰، توانایی این تراشه از سنسورهای مختلف است. این سنسور می‌تواند از یک سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی (۶۴ مگاپیکسلی با ۳۰ فریم بر ثانیه، ۲ دوربین ۳۲ مگاپیکسلی با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه) پشتیبانی کند. این تراشه می‌ةواند حتی ویدیو با رزولوشن 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه ضبط و پخش کند. این تراشه از حافظه رم LPDDR5 و حافظه داخلی UFS 3.1 پشتیبانی می‌کند که هر ۲ سرعت‌های بسیار بالایی برای یک گوشی میان رده دارند.

تراشه اگزینوس ۱۴۸۰ براساس معماری ۴ نانومتری ساخته شده است. اگرچه به‌صورت رسمی اعلام نشده، اما لیتوگرافی ۴ نانومتری استفاده شده احتمالا همان +4LPP سامسونگ است که از نظر مصرف انرژی نسبت‌به نسل‌های قبلی بهبود یافته است. تاکنون فقط گلکسی A55 به این تراشه مجهز شده، بااین حال انتظار می‌رود طی ماه‌ها و سال‌های آینده شاهد استفاده بیشتر از آن در مدل‌های مختلف سامسونگ باشیم.

اخبار مرتبط: