افشاگر سرشناس چینی با انتشار پستی در شبکه اجتماعی X اعلام کرد سامسونگ روی توسعه نسل جدید حافظه داخلی با فناوری UFS 5.0 کار می‌کند، اما نباید تا سال 2027 میلادی انتظار عرضه آن را داشته باشیم.

طی سال‌های گذشته، کمپانی سامسونگ به‌عنوان یک پیشتاز در توسعه و تولید حافظه‌های DRAM و UFS شناخته می‌شود که برای سرعت پردازش اطلاعاتی روی گوشی‌های هوشمند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. درحال‌حاضر، غول کره‌ای برای پشتیبانی سری گلکسی S25 و مولد هوش مصنوعی Galaxy AI از نسخه بهینه‌سازی‌شده UFS 4.0 رونمایی خواهد کرد که مورد توجه کارشناسان قرار می‌گیرد. اکنون، یک افشاگر برجسته چینی اعلام کرد سامسونگ به‌صورت فعال روی توسعه حافظه داخلی نسل جدید با تکنولوژی UFS 5.0 کار می‌کند که سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی اطلاعات را به‌طرز شگفت‌انگیزی افزایش می‌دهد.

Revegnus گفت حافظه سامسونگ UFS 5.0 در سال 2027 عرضه می شود

همان‌طورکه می‌دانید، گوشی‌های هوشمند با سرعت شگفت‌انگیزی پیشرفت می‌کنند و هرروز کمپانی‌های بزرگ مانند سامسونگ و اپل نسل جدیدی را با قابلیت‌های خیره‌کننده‌تر درمقایسه‌با گذشته معرفی می‌کنند. درحال‌حاضر، بسیاری از گوشی‌های هوشمند اندرویدی از حافظه ذخیره‌سازی با تکنولوژی UFS 4.0 و نسل‌های قدیمی‌تر برخوردار هستند. همچنین، باید اشاره کنیم مولد هوش مصنوعی و مدل‌های زبان بزرگ (LLM) نیاز به‌حافظه‌های پیشرفته‌تر دارند؛ برهمین‌اساس، سامسونگ برای پشتیبانی از سری گلکسی S25 از نسخه ارتقایافته UFS 4.0 استفاده خواهد کرد.

افشاگر سرشناس حوزه فناوری، Revegnus، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی X اظهار کرد حافظه UFS 5.0 در برنامه‌های آینده سامسونگ قرار دارد، اما نباید منتظر معرفی آن زودتر از سال 2027 میلادی باشیم. گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد سامسونگ با عرضه این تکنولوژی می‌تواند برتری به‌خصوصی درمقابل رقبای اصلی یعنی اپل و شیائومی به‌دست آورد؛ البته ناگفته نماند اپل از حافظه‌های ذخیره‌سازی با فناوری NVMe بهره می‌برد که درمقابل UFS 4.0 عملکرد بهتری در خواندن و نوشتن ترتیبی اطلاعات دارد.

سامسونگ حافظه UFS 5.0 را در سال 2027 عرضه می‌کند

علاوه‌براین، به‌نظر می‌رسد پهنای باند حافظه UFS 5.0 به 10 گیگابایت‌برثانیه می‌رسد که درمقایسه‌با پهنای باند 8 گیگابایت‌برثانیه UFS 4.0 می‌تواند عملکرد بسیار بهتر و خیره‌کننده‌تری را به‌نمایش بگذارد. ازسوی‌دیگر، بسیاری از گوشی‌های هوشمند اندرویدی از 20 گیگابایت حافظه رم برای پشتیبانی از پارامترهای مدل زبان بزرگ پشتیبانی می‌کنند که نکته‌ای بسیار مهم تلقی می‌شود، اما فناوری حافظه ذخیره‌سازی نیز مهم است، چراکه بخش زیادی از حافظه توسط مولد هوش مصنوعی و سیستم‌عامل اشغال می‌شود.

درحال‌حاضر، کارت گرافیک NVIDIA Blackwell از 8 ترابایت پهنای باند حافظه بهره می‌برد که برای اجرای پروژه‌های هوش مصنوعی و مهندسی عظیم به‌کارگرفته می‌شود. مدل‌های زبان بزرگ برای مولد هوش مصنوعی در آینده نزدیک حدود 15 درصد از فضای داخلی گوشی‌های هوشمند را اشغال خواهد کرد و سازندگان گوشی‌های هوشمند باید با بهینه‌سازی تراشه حافظه این مقدار را به‌زیر 10 درصد برسانند تا کاربران هنگام خرید گوشی‌های هوشمند با ظرفیت 1024 گیگابایتی یا 512 گیگابایتی حداقل از 90 تا 95 درصد فضای‌شان برخوردار شوند.

اخبار مرتبط: