اتحادیه اروپا به‌صورت کاملا رسمی از اولین ابر کامپیوتر اگزافلاپ به‌نام ژوپیتر با معماری پردازشی ARM و NVIDIA برای توسعه و پیشرفت هوش مصنوعی در قاره اروپا معرفی کرد.

براساس آخرین گزارش‌ها، ابر کامپیوتر ژوپیتر با بودجه ۲۷۳ میلیون یورویی توسط اتحادیه اروپا با مشارکت کمپانی‌های فعال در حوزه فناوری متشکل از Eviden و ParTec مدیریت و توسعه یافته است. آمار نشان می‌دهد حضور شرکت ARM در صعنت هوش مصنوعی ضعیف بوده و تنها ده ابر کامپیوتر برتر از معماری‌های آن استفاده می‌کنند. باوجوداین، روز گذشته، ابر کامپیوتر اگزافلاپ اتحادیه اروپا با پردازنده‌های Rhea از SiPearl که به‌طور ویژه‌ای برای توسعه هوش مصنوعی طراحده شده‌اند به فهرست ARM اضافه شدند.

درحال‌حاضر، هنوز اعداد و ارقام تست‌ها و عملکرد پردازشی دردسترس نیست، اما با بررسی مشخصات سخت‌افزاری ابرکامپیوتر ژوپیتر متوجه می‌شویم که از به‌روزترین سخت‌افزار در دنیای فناوری استفاده می‌کند؛ به‌عنوان مثال، پردازنده Neoverse V1 قدرت و کلاستربندی فوق‌العاده پیشرفته‌ای بهره می‌برد، اما هنوز اطلاعاتی درباره عملکرد پردازشی آن دردسترس نیست. همچنین، پردازنده Neoverse N1 توانایی مافوق‌تصوری برای عملکرد رایانشی دارد که درکنارهم می‌توانند ابر کامپیوتر ژوپیتر را به‌عنوان بهترین غول فناوری رایانشی و محاسباتی درسال ۲۰۲۳ میلادی تبدیل کنند.

تراشه Neoverse N1 در ابر کامپیوتر ژوپیتر

ازنظر قابلیت‌های گرافیکی، انتظار می‌رود ابر کامپیوتر ژوپیتر از پردازنده‌های گرافیگی NVIDIA H100s بهره می‌برد که به‌دلیل ویژگی‌های فوق‌العاده بالایی که دارد در بازار پردازنده از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است؛ همچنین، ژوپیتر از پردازنده‌های هوش مصنوعی H100 استفاده می‌کند که قابلیت‌های پردازشی غیرقابل‌تصوری دارد. از مهم‌ترین عواملی که کارت‌ها و پردازنده‌های گرافیکی تیم‌سبزپوشان مورد استقبال قرار می‌گیرد می‌توانیم به قیمت مناسب و عملکرد آن‌ها اشاره کنیم.

توسعه ابر کامپیوتر ژوپیتر اگزافلاپ نشان‌دهنده تلاشهای اتحادیه اروپا برای تبدیل شدن به یک قطب فناوری در بازار جهانی محسوب می‌شود. بهره‌مندی از پردازنده‌های Rhea برای این ابررایانه گامی بزرگ برای خودکفایی و اتکا به‌دانش داخلی در قاره اروپا است. علاوه‌بر ژوپیتر، این اتحادیه روی توسعه دومین ابر کامپیوتر اگزا اسکیل در فرانسه کار می‌کند و احتمالا تا سال ۲۰۲۵ میلادی از آن رونمایی خواهد شد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که قرار گرفتن این سوپر کامپیوتر در فهرست ۵۰۰ سیستم برتر جهان می‌تواند قابلیت‌های آن را به‌طورکامل نشان دهد و برای فهمیدن آن باید مدت‌زمانی را صبور باشیم.

اخبار مرتبط: