اطلاعات جدیدی از آپدیت هوش مصنوعی Grok 1.5 مکنتشر شد که نشان می دهد این هوش مصنوعی در زمینه حل مسائل ریاضی و کد گذاری با ارتقا بسیار بزرگی نسبت‌به نسل قبل همراه شده و می‌تواند با GPT-4 رقابت کند.

سال گذشته ایلان ماسک، میلیاردر معروف و یکی از موسسان OpanAI از هوش مصنوعی خود به‌نام Grok AI رونمایی کرد. این هوش مصنوعی به شرکت XAI تعلق داشته و به‌لطف خرید توییتر توسط ماسک، به پایگاه اطلاعاتی کاربران در توییتر دسترسی داشت. اگرچه نسخه اولیه این هوش مصنوعی با استفاده لحن شوخی مدل جالبی بود، قدرت استدلال و درک پایینی داشت و به‌همین دلیل نتوانست درمقابل ChatGPT موفقیت زیادی کسب کند. اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد به‌زودی آپدیت هوش مصنوعی Grok AI منتشر می‌شود.

به‌گزارش engadget، طی چند روز آینده اولین نسخه از آپدیت Grok 1.5 با قدرت استدلال بالاتر و توانایی پردازش طولانی‌تر به‌صورت آزمایشی در دسترس برخی از کاربران قرار خواهد گرفت. پس از آن باید منتظر رفع ایرادات و سپس عرضه نهایی برای همه کاربران باشیم. جالب اینجاست کمپانی XAI مدعی شده در چند زمینه مختلف، این هوش مصنوعی دربرابر نمونه‌های شناخته شده مانند GPT-4، جمنای پرو ۱.۵ و کلود ۳ Opus عملکرد بهتری دارد.

ارتقا Grok 1.5

با توجه به آمار منتشر شده از xAI به نظر می‌رسد Grok ۱.۵ با ارتقا قابل توجهی نسبت‌به نسل قبلی همراه شده است. در زمینه ریاضی، با پیشرفت بیش از ۲ برابری توانست امتیاز ۵۰.۶ درصد را کسب کند. همچنین در GSM8K (مسائل ریاضی که صورت نوشتاری آنها با حروف است) و HumanEval (کدگذاری) به ترتیب امتیازهای ۹۰ درصد و ۷۴.۱ درصد را کسب کرد. پیش از این در همین بخش‌ها امتیازهای ۶۲.۹ و ۶۳.۹ درصد کسب شده بود. امتیازهای به‌دست آمده هوش مصنوعی Grok 1.5 را در فاصله قابل قبول نسبت‌به جمنای پرو ۱.۵، GPT-4 و Claude 3 Opus قرار می‌دهند. حتی درزمینه کد گذاری (HumanEval) این هوش مصنوعی همه رقبا را به‌جز Claude 3 Opus شکست داد.

برای طولانی‌تر شدن مکالمات با Grok، اکنون این هوش مصنوعی از ۱۲۸ هزار توکن پشتیبنی می‌کند. برای درک بهتر، پیش از این فقط تا ۸ هزار توکن پشتیبانی می‌شد و این یعنی طول هر مکالمه با هوش مصنوعی می‌تواند تا ۱۶ برابر بیشتر شود و کاربر بتواند تحلیل اسناد بیشتری را در هر مکالمه انجام دهد. هنوز جزئیات بیشتری از ارتقا Grok 1.5 در دسترس نیست؛ بنابراین ممکن است این هوش مصنوعی در زمینه های دیگر عملکرد ضعیفی داشته باشد. این هوش مصنوعی فعلا فقط برای کاربران با اشتراک پریمیوم پلاس ایکس (توییتر سابق) در دسترس قرار گرفته و به‌صورت جداگانه قابل دسترسی نیست.

اخبار مرتبط: