دیپ فیک ایلان ماسک در یوتیوب عامل به سرقت رفتن ارزهای دیجیتال هزاران نفر از کاربران این شبکه اجتماعی شده است.

اینترستینگ اینجینیرینگ مطلبی را درمورد کلاهبرداری از کاربران یوتیوب با استفاده از فناوری دیپ فیک (جعل عمیق) منتشر کرد که براساس آن ویدئویی جعلی از ایلان ماسک دراین شبکه آپلود شده بود. دراین ویدئو، دیپ فیک ایلان ماسک از کاربران می‌خواهد تا با سرمایه‌گذاری رمزارزهایشان به سرمایه‌ای دوبرابری برسند. شیادان سایبری از طریق فناوری جعل عمیق به‌صورت پخش زنده با قربانیان ارتباط برقرار می‌کنند و مورد اشاره شده که با سوءاستفاده از شهرت ایلان ماسک در یوتیوب آپلود شده بود به مدت 5 ساعت ادامه داشت که اکنون محتوای موردنظر ازاین پلتفرم حذف شده است.

ویدئوی جعل عمیق ایلان ماسک که هدف طراحان آن شبیه بودن به یکی از ویدئوهای پخش زنده تسلا بود، با استفاده از تکنیک هوش مصنوعی صدای مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس را جعل کرده و کاربران را ترغیب می‌کرد تا با مراجعه به وب‌سایتی که در ویدئو به آن اشاره می‌شود، رمز ارزهای بیت کوین، داگ کوین و اتریوم خود را در آنجا واریز کنند. اما دراین ویدئو پیامی نیز نمایش داده شده بود که به کاربران این اطمینان را می‌داد که پس از سرمایه‌گذاری رمزارزشان 2 برابر آن را دریافت می‌کنند.

دیپ فیک

اما نکته جالب توجه اینکه، طی بخش‌هایی ازاین پخش زنده با فناوری جعل عمیق، حدود 30 هزار نفر از کاربران یوتیوب درحال تماشای آن بودند که منجر به این شد تا ویدئوی موردنظر به‌عنوان بالاترین پیشنهاد برای Live Now صعود کند. مساله دیگر این بود که برچسب‌ احراز هویت Official Artist Channel روی حساب کاربری Tesla,@elon.teslastream زده شده بود که این باعث اطمینان کاربران شده بود. البته به‌نظر می‌رسد که ویدئو از یک حساب کاربری هک شده پخش شده باشد که بعد از آن یوتیوب کانال و ویدئو را با هم حذف کرده است. عنوان ویدئو نیز به‌طور خلاصه این بود: تسلا از یک شاهکار رونمایی می‌کند.

در پایان باید بگوییم که اخیرا کلاهبرداری دیپ فیک با استفاده از هویت ایلان ماسک بارها اتفاق افتاده و عده زیادی را قربانی این فناوری خطرناک کرده است.