کلاهبرداری با دیپ‌فیک درحال رواج در دنیای فناوری است و کاربران زیادی تا به‌حال قربانی این شیوه جدید شده و فریب شیادان را خورده‌اند.

فریب‌های عاشقانه به شیوه‌های مختلفی در فضای مجازی اتفاق می‌افتد که یکی از جدیدترین این روش‌ها استفاده از ابزاری به نام دیپ‌فیک برای تغییر چهره است. گروهی موسوم به Yahoo Boys که گفته می‌شود در نیجریه پاگرفته و فعالیت می‌کنند با قربانیان خود تماس‌های ویدئویی برقرار کرده و با استفاده از دیپ‌فیک و تغییر چهره آن‌ها را فریب می‌دهند. این تکنیک، ویژه این گروه است و آن‌ها قادر هستند با کمترین ابزار ممکن و با استفاده از یک اپلیکیشن و دو گوشی موبایل یا یک لپ‌تاپ چهره خود را در تماس‌های زنده تغییر دهند.

گروه مذکور برای کلاهبرداری با دیپ‌فیک تخصص ویژه‌ای دارند. در شیوه استفاده از دو گوشی، فرد کلاهبردار با استفاده از یک گوشی تصویر را به گوشی دیگری که زاویه دوربینش به سمت صورت اوست انتقال می‌دهد. گوشی اول نقش واسطه را دارد و در گوشی دوم که برای عدم لرزش، با استفاده از یک پایه ثابت نگه‌داشته می‌شود، اپلیکیشن تغییر چهره وجود داشته و در همان لحظه صورت فرد تغییر می‌کند. هرچند کلاهبردار می‌تواند چهره اصلی و فیک خودش را کنار هم ببیند اما برای کسی که درحال دیدنش است صورت تغییریافته او نمایش داده می‌شود.

deepfake app

در روش دیگر با استفاده از لپ‌تاپ، فرد کلاهبردار مقابل لپ‌تاپ می‌‌نشیند و یک وب‌کم تصویر او را ضبط می‌کند. سپس اپلیکیشنی که در لپ‌تاپ نصب شده می‌تواند چهره‌اش را در آن واحد تغییر دهد.

یاهو بویز که در ابتدا از تکنیک یادشده برای تهیه کلیپ استفاده کرد، نخستین بار در سال 2022 از آن برای فریب و شیادی بهره برد. به گفته دیوید میمان رئیس بخش تائید هویت شرکت SentiLink، این گروه احمق نیستند و بدون ترس از لو رفتن هویت‌شان و با جسارت تصاویر و ویدئوهای مربوط به کلاهبرداری با دیپ‌فیک را در فضای مجازی پخش می‌کنند. میمان 4 سال است که این گروه را در تلگرام زیرنظر دارد و فعالیت‌های آن‌ها را برای مجله وایرد ارسال می‌کند. در این مجله آمده است که Yahoo Boys برای تغییر چهره از نرم‌افزارها و کلیپ‌های مختلفی استفاده می‌کنند. این مجله برای عدم رواج و جلوگیری از سوءاستفاده‌های بیشتر توسط دیگر شیادان، اطلاعات بیشتری منتشر نکرده است.

اخبار مرتبط: