محققان چینی در دانشگاه سینگهوا موفق به خلق تراشه‌ای بسیار پیشرفته با الهام از مغز انسان گرفتند که Tianmoc نام دارد. تراشه پیشرفته چینی می‌تواند سیستم بینایی انسان را تقلید کرده به کمک آن، در محیط‌های پیچیده کارایی تصورنشدنی از خود به نمایش بگذارد.

Tianmoc، این تراشه پیشرفته چینی یکی از بزرگ‌ترین موانع هوش مصنوعی، یعنی دید بصری را از میان برمی‌دارد. تراشه‌هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارند، از نظر بصری هوشمند نبوده و در صورت تغییرات ناگهانی در نورپردازی محیط و امثال آن، دچار اختلال می‌شدند و به همین دلیل نمی‌شد از آنان در مواردی چون راندن خودروها یا اجرای کامل اپلیکشن‌ها بهره برد. با این حال، Tianmoc موفق شده این موانع را از سر راه بردارد و پردازشی بسیار سریع با دقت بسیار بالا را ارائه دهد و در عین حال نیز انرژی بسیار کمتری مصرف نماید!

تراشه Tianmoc که با الهام از مغز انسان ساخته شده، داده‌های بصری را به صورت متغیرهایی در نظر گرفته که در نهایت همگی آنان با یکدیگر ترکیب شده و با تقلید از درک انسان، پردازش می‌شوند. این روش پیشرفته از سایر روش‌های گذشته پیشی گرفته و باعث پایداری کلی سیستم نیز می‌شود. علاوه‌بر امکان استفاده در ماشین‌های خودران و ربات‌های پیشرفته، تراشه Tianmoc را می‌توان در دستگاه‌های روزمره‌ای مانند گوشی‌های هوشمند نیز به کار برد که امکانات بیشتری را به کاربران داده و در عین حال هزینه‌ها را نیز به شکل قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

Chinese scientists create world's fastest vision chip for self-driving cars - AutoTech News

پروژه جدید این تیم تحقیقاتی چینی در راستای موفقیت پروژه قبلی‌شان که Tianjic نام داشت و آن نیز نوعی تراشه با الهام از مغز انسان بود، اجرا شده است. حال پروژه Tianmoc و پروژه‌های قبلی این شرکت قرار است همگی در هم آمیخته شوند و اکوسیستمی با الهام از مغز انسان خلق کنند که می‌تواند مسیر را برای پیشرفته‌ترین شکل هوش مصنوعی‌ها هموار کند و در نهایت شاهد هوش مصنوعی باشیم که مانند انسان توانایی یادگیری و منطق دارد.

خلق تراشه پیشرفته چینی Tianmoc قدمی بسیار مهم رو به آینده‌ای است که در آن پیشرفته‌ترین هوش مصنوعی‌ها با الهام از مغز انسان خلق می‌شوند که توانایی حل سخت‌ترین و پیچیده‌ترین معماها را داشته و می‌توانند اپلیکشن‌هایی پیچیده اما در عین حال بسیار کاربردی را خلق کنند.

اخبار مرتبط: