چین با پیشی گرفتن از سایر کشورها به پیشرفته‌ترین کشور در حوزه تولید هوش مصنوعی مولد تبدیل شده است.

سازمان ملل متحد با اشاره به جاه‌طلبی‌های چین در زمینه تولید هوش مصنوعی، این کشور را به‌عنوان پیشتاز در عرصه این فناوری معرفی کرده که تعداد اختراعاتش 6 برابر آمریکاست. براساس اعلام این سازمان چین طی سال 2017 برنامه‌های بلندپروازانه خود را برای توسعه هوش داخلی مصنوعی با هدف تبدیل شدن به «مرکز اصلی نوآوری هوش مصنوعی در جهان» تا سال 2030 اعلام کرد. اما اکنون طبق آمارهای جدید منتشر شده این کشور در تولید چت‌بات‌ها و همچنین صنایع نیمه هادی به پیشرفته‌ترین کشور در عرصه هوش مصنوعی بدل شده است.

سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) نیز اعلام کرده که بیش از 50 هزار مورد درخواست ثبت اختراع در زمینه هوش مصنوعی وجود دارد که یک چهارم این موارد متعلق به سال 2023 است. این سازمان ضمن مقایسه کشورها با هم دراین حوزه اعلام کرد که ازاین تعداد بیش از 38 هزار مورد ثبت اختراع هوش مصنوعی مولد، توسط چین بین سال‌های 2014 تا 2023 صورت گرفته و در مقابل آمریکا با ثبت 6276 مورد در رتبه دوم پس از چین قرار گرفته است. اما رتبه‌های بعدی به‌ترتیب دراختیار کره‌جنوبی، ژاپن و هند است. البته طبق اعلام سازمان مذکور، هند نیز با سرعت فزاینده‌ای درحال رشد است.

کریستوفر هریسون مدیر تجزیه و تحلیل پتنت سازمان جهانی مالکیت معنوی، ضمن پررونق خواندن این حوزه، سرعت رشد دراین عرصه را فراتر از حد انتظار ارزیابی کرد. هریسون افزود که هوش مصنوعی حوزه‌ای است که شاهد تاثیرات عمیق آن بر صنعت در آینده خواهیم بود.

اما متقاضیان برتر ثبت اختراع دراین حوزه شرکت‌های بایت‌دنس (شرکت مادر تیک‌تاک)، علی بابا (غول تجارت الکترونیک در جهان) و مایکروسافت معرفی شده‌اند. هریسون عنوان کرد که WIPO انتظار دارد شاهد ثبت پتنت‌ها به صورت گسترده درآینده نزدیک باشد و احتمالا فهرست آمارها و داده‌های به‌روز شده دراین زمینه، توسط هوش مصنوعی مولد منتشر خواهد شد.