یک موسسه تحقیقاتی اعلام کرد صعنت هوش مصنوعی چین با رشد و پیشرفت‌های چشمگیری روبه‌رو بوده و احتمالا تا سال ۲۰۲۷ میلادی به ارزشی معادل ۱۶ میلیارد دلار در بازار جهانی خواهد رسید.

براساس آخرین گزارش‌ها، بسیاری از کمپانی‌ها و وب‌سایت‌های معروف و پرکابرد در جهان قصد دارد از هوش مصنوعی برای پیش‌برد اهداف‌شان استفاده کنند تا کمتر نیاز به‌نیروی انسانی دربخش‌های مختلف داشته باشند. طی یک سال اخیر، صنعت هوش مصنوعی چین با پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی روبه‌رو شده و به سرعت به توسعه ادامه می‌دهد؛ این موضوع باعث افزایش عرضه و تقاضا برای سرورهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی مانند شتاب‌دهنده‌ها شده و بازار چین را به‌صورت کامل متحول کرده است.

موسسه تحقیقاتی IDC گزارشی را منتشر کرد که رشد صعنت هوش مصنوعی و سرورهای آن را در چین نشان می‌دهد؛ طبق این آمار، بازار سرورهای هوش مصنوعی این کشور ارزشی معادل ۳.۱ میلیارد دلار دارد که افزایش بی‌سابقه ۵۴ درصدی را درمقایسه‌با سال قبل نشان می‌دهد. کارشناسان براین‌باورند این ارقام در سال ۲۰۲۳ باتوجه‌به جدید بودن تکنولوژی هوش مصنوعی بسیار سرسام‌آور و تکان‌دهنده به‌شمار می‌رود و احتمالا طی سال‌های آینده رشد مافوق‌تصوری را تجربه خواهد کرد.

رشد سرورهای هوش مصنوعی چین

باتوجه‌به منابع آماری و محاسبه تمامی اجزا هوش مصنوعی، موسسه IDC اعلام کرد پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی با رشد ۸۸ درصدی ارزشی معادل ۳ میلیارد دلار دارند؛ مابقی اجزا مانند شتاب‌دهنده‌ها (NPU)، مدار ای‌سیک (ASIC) و تراشه برنامه‌پذیر (FPGA) شامل ۱۰۰ میلیون دلار ارزش در بازار هوش مصنوعی چین هستند. چنین آمار خوبی برای پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیکی هوش مصنوعی تعجب‌آور نیست، چراکه کمپانی‌های بزرگ اینتل و NVIDIA علاقه و میل شدیدی برای به‌دست گرفتن بازار چین دارند و سفارش‌های زیادی را هم از این کشور دریافت کردند. درحال‌حاضر، تراشه گرافیکی NVIDIA H100s یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین قطعه‌های فناوری در چین به‌شمار می‌رود که عامل حیاتی رشد هوش مصنوعی است.

فروش سرورهای هوش مصنوعی چین

علاوه‌براین پیشرفت‌های اخیر، موسسه تحقیقاتی IDC پیش‌بینی می‌کند صعنت هوش مصنوعی و پردازنده‌های رایانشی و گرافیکی مبتنی‌بر هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۷ میلادی به ۱۶ میلیارد دلار رسیده یا حتی از آن فراتر رود. متخصصان می‌گویند تیم ‌سبزپوشان قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ میلادی بیش از۳۰۰ میلیارد دلار ازطریق قطعات و پردازنده‌های هوش مصنوعی به‌دست آورد و بخش قابل‌توجهی از این میزان وارد بازار چین خواهد شد که می‌تواند پیش‌بینی‌های IDC را محقق کند.

درانتها باید یادآور شویم، شوق بهره‌مندی از توانایی‌های هوش مصنوعی محدود به منقطه خاصی نیست و تمام جهان قصد استفاده از آن را دارند؛ باوجوداین، برخی کشورهای درحال‌توسعه شاید دیرتر به منابع لازم برای استفاده از قدرت‌های هوش مصنوعی برای توسعه صنایع مختلف داشته باشند. آینده جهان امروز با پیشرفت‌های تکنولوژیگی بسیار جذاب، اما درعین‌حال نگران‌کننده خواهد بود، چراکه کشورهایی هستند که از فناوری روز در جهات نادرست و ضد بشری استفاده می‌کنند.

اخبار مرتبط: