واتس‌اپ به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و پیشگامان شبکه‌های اجتماعی، نحوه ارتباط ما را تغییر داده است. واتس‌اپ با معرفی Communities یا انجمن‌ها، گام بزرگی در بهبود این شبکه اجتماعی برداشته است. با این حال، این اپلیکیشن هنوز فاقد ارتباط یک به چند است، قابلیتی که رقیب آن تلگرام سال‌هاست از آن برخوردار است. اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد قرار است به زودی شاهد عرضه کانال‌های واتس‌اپ باشیم.

تعداد زیادی از شایعات مدعی شده‌اند که ویژگی کانال‌ها در واتس‌اپ در حال توسعه است، که نزدیک‌تر شدن واتس‌اپ به تلگرام را نشان می‌دهد. وب‌سایت WABetaInfo که آخرین اطلاعات و اخبار در مورد واتس‌اپ را منتشر می‌کند، در آخرین کشفیات خود فهمید که در هنگام عرضه کانال‌ها، پیامی جهت آموزش استفاده از این قابلیت جدید برای مخاطب به نمایش در‌ می‌آید. این پیام در نسخه بتا 2.23.10.14 این برنامه (قابل دانلود در پلی‌استور) ظاهر می‌شود.

بدون محدودیت تعداد اعضا

واتس‌اپ مدعی‌شده هیچ محدودیتی برای تعداد اعضا یک کانال وجود ندارد. این ویژگی می‌تواند اخبار، رویدادها و سایر اطلاعات را با مخاطبان زیادی به اشتراک بگذارد. علاوه‌بر این، واتس اپ وعده داده تا اعضای یک کانال دسترسی به شماره تلفن فرستنده را نخواهند داشت و حریم خصوصی آن شخص دست نخورده باقی خواهد ماند.

رمزگذاری سراسری

جالب اینجاست که در این پیام، اشاره‌ای به رمزگذاری ارتباطات در کانال ها به صورت سراسری نشده‌ است. این موضوع باعث شده تا نگرانی‌هایی برای کاربران در مورد ویژگی‌های امنیتی و حفظ حریم خصوصی ایجاد شود.

طراحی کانال‌های واتساپ شبیه تلگرام است

کانال‌ها و آپدیت‌ها

یک اسکرین‌شات دیگر از WABetaInfo روشن می‌کند که در صورت وجود محتوای جدید، کانال‌ها در زیر استاتوس مخاطبین شما نشان داده می‌شوند. برای انطباق با تغییر جدید، واتس‌اپ نام تب Status را به Updates تغییر می‌دهد. این دو تغییر با هم درک روشنی از نحوه عملکرد کانال‌ها در واتس‌اپ را به مخاطبین می‌دهد.

کانال‌ها قدمی عالی برای ایجاد قابلیت پیام‌رسانی یک به چند در واتس‌اپ هستند. کسب و کارهایی که سعی در برقراری ارتباط با مشتریان دارند یا نهادهای دولتی و خصوصی که به دنبال پخش اطلاعات برای کاربران هستند، این قابلیت را بسیار مفید خواهند یافت.

تا به حال شرکت‌ها برای بهره‌مندی از مزایای کانال‌ها، با به‌روزرسانی‌های مختصر وضعیت و چت‌های گروهی متعدد با مشارکت محدود که در آن فقط مدیران می‌توانستند پیام ارسال کنند، محقق می‌شد. معرفی کانال‌ها به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که به طور مؤثرتری به مخاطبان هدف خود دست یابند.

مزایا و معایب برای کاربران

همان‌طور که منتظر عرضه رسمی کانال‌ها در نسخه اصلی WhatsApp هستیم، ضروری است که نکات مثبت و منفی احتمالی این ویژگی جدید را در نظر بگیریم.

مزایا

  • تعداد اعضا: بدون محدودیت از پیش تعیین شده برای تعداد اعضا، کانال‌ها می‌توانند مخاطبان بیشتری را نسبت به چت‌های گروهی یا به‌روز‌رسانی وضعیت جذب کنند.
  • حریم خصوصی: اعضای یک کانال شماره تلفن فرستنده را نمی‌بینند و این امر حریم خصوصی پخش کننده را تضمین می‌کند.
  • کارایی: کانال‌ها ارتباطات را برای کسب‌وکارها و سازمان‌ها آسان‌تر می‌کنند تا اطلاعات را برای مخاطبان هدف خود پخش کنند.

معایب

  • امنیت: نیاز به وضوح بیشتر در مورد رمزگذاری سراسری، نگرانی‌هایی را در مورد امنیت و حریم خصوصی کانال‌ها افزایش داده‌ است.
  • پذیرش: عادت کردن کاربران برای انطباق با ویژگی جدید ممکن است زمان ببرد، به‌خصوص اگر به استفاده از تلگرام یا سایر پلتفرم‌ها با عملکرد مشابه عادت داشته باشند.
مقایسه کانال‌های واتساپ و تلگرام

مقایسه کانال‌های واتس‌اپ و تلگرام

از آنجایی که با عرضه کانال‌ها در واتس‌اپ، این پیام‌رسان به طراحی آشنای تلگرام نزدیک‌تر می‌شود، در ادامه به مقایسه ویژگی‌های دو پلتفرم می‌پردازیم.

مزایای کانال‌های واتس‌اپ

  • پایگاه کاربری بزرگتر: واتس‌اپ از پایگاه کاربری گسترده‌تری نسبت به تلگرام برخوردار است و دسترسی کسب‌وکارها و سازمان‌ها به مخاطبان خود را آسان‌تر می‌کند.
  • یکپارچه سازی با سایر ویژگی‌ها: با تغییر نام تب Status به به‌روز‌رسانی، کانال‌ها به طور یکپارچه با استاتوس ادغام می‌شوند.

معایب کانال‌های واتس‌اپ

  • تجربه کاربری تثبیت شده: کانال‌های تلگرام سال‌هاست که وجود دارند و کاربران با عملکرد آن‌ها آشنا هستند.
  • رمزگذاری: تلگرام رمزگذاری سراسری را ارائه می‌کند و ارتباط امن بین کاربران را تضمین می‌کند.

چگونه برای کانال‌های واتس‌اپ آماده شویم

با نزدیک شدن به انتشار کانال‌های واتس‌اپ، آمادگی برای تأثیر آن بر ارتباطات ضروری است.

برای مشاغل و سازمان ها

  • استراتژی ارتباط خود را ارزیابی کنید: در نظر بگیرید که چگونه کانال‌ها می‌توانند ارتباط با مشتریان یا سهام‌داران را افزایش دهند.
  • توسعه یک طرح: داشتن یک استراتژی برای ساخت کانال‌ها، از جمله ایجاد محتوا و جذب مخاطب، ضروری است.
  • تیم خود را آموزش دهید: کارمندان را در مورد ویژگی‌های جدید و مزایای آن آموزش دهید و مطمئن شوید که می‌توانید استفاده مفیدی از آن داشته باشید.

برای کاربران

  • به‌روز باشید: در مورد اخبار و به‌روزرسانی‌های مربوط به کانال‌های واتس‌اپ به‌روز باشید تا در زمان انتشار، آماده استفاده از آن باشید.
  • با رابط کاربری جدید سازگار شوید: با ظاهر جدید، تب به‌روزرسانی‌ها و نحوه قرار‌گیری کانال‌ها در واتساپ آشنا شوید.
  • حریم خصوصی و امنیت خود را ارزیابی کنید: پیامدهای کانال‌ها بر حریم خصوصی و امنیت خود را در نظر بگیرید، به‌ خصوص اگر رمزگذاری سراسری تأیید نشده باشد.

آینده ارتباطات در واتس‌اپ

با نزدیک‌تر شدن ورود کانال‌ها به واتس‌اپ، مدیران آن قول داده‌اند که نحوه ارتباط ما در برنامه را تغییر دهند. به این صورت، کسب‌وکارها، سازمان‌ها و کاربران روزمره از حریم خصوصی و کارایی این ویژگی جدید بهره‌مند خواهند شد.

با این حال در نظر گرفتن معایب احتمالی، مانند نیاز به وضوح بیشتر در رمزگذاری سراسری، لازم و بسیار مهم است. با اطلاع‌رسانی و آماده ماندن، می‌توانیم از امکانات هیجان انگیز کانال‌های واتس‌اپ استقبال کنیم.

در انتها لازم به ذکر است، ورود کانال‌ها گامی مهم و رو به جلو در ارتباط یک به چند برای پیام‌رسان محبوب واتس‌اپ است. همانطور که منتظر انتشار رسمی آن هستیم، باید مزایا و معایب احتمالی را در نظر بگیریم. با انجام این کار، می‌توانیم پتانسیل ارتباط با این ویژگی جدید را به حداکثر برسانیم و همچنان از راحتی و نوآوری که WhatsApp به طور مداوم ارائه می‌کند لذت ببریم.

اخبار مرتبط: