شرکت مادر شبکه اجتماعی تیک‌تاک، ByteDance به دنبال تحریم‌های تجاری شدید از جانب ایالات متحده آمریکا، مجبور به همکاری با Broadcom شد. این دو شرکت چینی، به کمک یکدیگر قرار است تراشه هوش مصنوعی تیک‌تاک را بسازند.

دو شرکت ByteDance و Broadcom به دنبال ساخت تراشه‌ای با پشتیبانی از هوش مصنوعی هستند که ظاهراً قرار است به دست TSMC به تولید انبوه برسد. جالب این است که هر شرکت چینی به دنبال تحریم‌های آمریکا از همکاری با این تولید کننده تایوانی ممنوع شده که بیشترین محدودیت نیز متوجه هواوی است.

چندی پیش، شرکت سرمایه‌گذاری Optica Foundation که در ایالت واشنگتن قرار داشت، رابطه خود را به طور کامل با هواوی قطع کرد و احتمال می‌رود این اتفاق در راستای فشاری باشد که مقامات دولتی به این شرکت وارد ساختند. بر اساس همین جریان، عجیب است که چگونه ByteDance، شرکت مادر تیک‌تاک، توانسته با Broadcom که یک کمپانی آمریکایی است قرارداد ببندد! به گزارش رویترز، این کمپانی توانسته با زیرکی تمام حفره‌ای در جزئیات تحریمات آمریکا پیدا کند و اقدام به ساخت تراشه‌ای شخصی‌سازی شده کند که این بند، در جزئیات تحریم‌ها درج نشده و ظاهراً ساختن آن آزاد است. بدین ترتیب، شرکت TSMC نیز می‌تواند کار تولید انبوه تراشه هوش مصنوعی تیک‌تاک را انجام دهد.

تراشه هوش مصنوعی تیک‌تاک

به نظر می‌رسد دلیل همکاری ByteDance با کمپانی چون Broadcom کمک به کاهش هزینه تراشه‌ها و همچنین در دست بودن خط تولیدی فعال است که در صورت نیاز، از آن بهره ببرد. دو نفر از کسانی که بیشتر از جریان این معامله آگاهند عنوان کردند که متاسفانه TSMC قادر نخواهد بود روند تولید تراشه مذکور را در سال جاری آغاز کند اما کار بر روی طرح کلی آن آغاز شده است. واضح است که ByteDance تصمیمی علاقانه گرفته و به جای انتخاب کردن همکاری چینی با توانایی تولید محدود، دست به همکاری با تولیدی خارجی زده است که محدودیت خاصی ندارند و توانایی بهتری نیز در تولید قطعات به دست آورده‌اند.

دسترسی به تراشه هوش مصنوعی تیک‌تاک و به طور کلی تراشه‌های مبتنی بر AI، به شرکت ByteDance کمک می‌کند تا الگوریتم‌های قوی‌تر و هوشمندتری برای اپلیکیشن‌های مختلف خود از قبیل تیک‌تاک و برنامه تماس تصویری Douyin طراحی کند. این شرکت چینی رباتی هوش مصنوعی به نام Doubao نیز دارد که عملکردی مشابه ChatGPT داشته و خلق تراشه‌هایی مبتنی بر هوش مصنوعی قطعاً کارایی آن را نیز بهبود می‌بخشد. در حال حاضر، این شرکت تراشه A100، H100، A800 و H800 را از انویدیا خریداری کرده و دو خرید اولش نیز قبل از به وقوع پیوستن تحریم‌های ایالات متحده نهایی شد.

در سال گذشته، شرکت مالک تیک‌تاک اقدام به خرید تراشه Ascend 910B از شرکت هواوی کرد. این شرکت اعلان‌های استخدامی مربوط به طراحی تراشه‌های ASIC نیز ارسال کرده و این نشان می‌دهد که بیشتر و بیشتر به سمت هوش مصنوعی گرایش خواهد داشت. مشخص نیست که واکنش دولت آمریکا به این موضوع چه خواهد بود اما احتمال می‌رود به بازبینی مفاد تحریم منجر شده و در نهایت، تمامی حفره‌های این چنینی حذف شوند.