بابی کوتیک، مدیرعامل سابق اکتیویژن بلیزارد پس از تصویب لایحه جدید می‌خواهد با مشارکت سم آلتمن و چند نفر دیگر تیک تاک را در اختیار گرفته و پیشنهاد خرید اولیه را با مدیران ByteDance مطرح کرده است.

روز گذشته گزارشی منتشر شد که نشان می‌دهد اگر تیک تاک بخواهد به فعالیت خود در آمریکا ادامه دهد باید این پلتفرم را به یک شرکت آمریکایی واگذار کند. درحقیقت لایحه جدیدی در آمریکا تصویب شد و به‌این ترتیب آینده تیک تاک در ایالات متحده آمریکا مشخص نیست. اکنون گزارش دیگری منتشر شده که نشان می‌دهد بابی کوتیک، مدیرعامل سابق اکتیویژن بلیزارد که سال ۲۰۲۳ از سمت خود استعفا داد می‌خواهد تیک تاک را خریداری کند و در این مسیر با چند نفر دیگر همکاری خواهد کرد.

براساس گزارش منتشر شده از وال استریت ژورنال، بابی کوتیک ایده شراکت در خرید تیک تاک را با سم آلتمن و عده‌ای دیگر که در کنفرانس هفته گذشته برگزار شد ذکر کرد. سپس این مسئله را با ژانگ یمینگ، مدیر اجرایی ByteDance مالک پلتفرم تیک تاک مطرح کرد. این گزارش نشان می‌دهد درصورت نهایی شدن خرید، مبلغ آن چند صد میلارد دلار خواهد بود. بااین حال هنوز معلوم نیست مذاکرات در چه مرحله‌ای قرار دارد و آیا اصلا شرکت چینی علاقه‌ای به فروش پلتفرم موفق خود دارد یا نه.

TikTok

کوتیک بیش از ۳۰ سال مدیریت اکتیویژن را برعهده داشت، اما عملکرد او خالی از ایراد نبود. در یک دعوای قضایی سال ۲۰۲۱ که ۲ سال بعد به پایان رسید، شرکت اکتیویژن به پرورش آزار جنسی و تبعیض جنسیتی تحت مدیریت او متهم شد. کمی پس از شروع دعوای حقوقی وال استریت ژورنال گزارش داد که کوتیک از سو رفتار کارکنان در طول سال‌ها آگاه بوده، اما برخی از این موارد را به‌درستی به هیئت مدیره گزارش نداده است. درهمین زمان The Verge گزارش داد که خود او هم به آزار و اذیت متهم شده است، البته اکتیویژن این گزارش را گمراه کننده خواند. پس از فاش شدن این اطلاعات، عده‌ای از کارمدان اکتیویژن بلیزارد اخراج شده و از کوتیک خواستند که استعفا دهد، این اتفاق تا خریداری اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت در ۲۰۲۳ طول کشید.

اگرچه لایحه «حمایت از آمریکایی‌ها دربرابر برنامه‌های کاربردی کنترل شده توسط دشمنان خارجی» هنوز امضا نشده، جو باید، ریاست جمهور ایالات متحده آمریکا پیش از این گفته بود در‌صورت تصویب آن را امضا خواهد کرد. این لایحه روز چهارشنبه به صحن علنی پارلمان ایالات متحده خواهد رفت تا رای‌گیری آن انجام شود. پس از آن اگر رای‌های موافق بیشتر بودند، بایدن ان را امضا کرده و پس از آن ByteDance تنها ۶ ماه فرصت دارد تا پلتفرم تیک تاک را بفروشد.

از سوی دیگر تیک تاک از هفته گذشته سعی کرد تا میلیون‌ها کاربر آمریکایی را درمقابل لایحه ناگهانی طرف خود بکشاند و از آنها خواست تا با نمایندگان خود تماس گرفته و از آنها بخواهند این لایحه تصویب نشود. علاوه‌بر آن درصورت فروش به کوتیک و سم آلتمن احتمال آن وجود دارد که آلتمن از تیک تاک برای آموزش هوش مصنوعی شرکت OpenAI استفاده کند که نگرانی کاربران را در پی داشته است. جالب اینجاست که علت فروش احتمالی تیک تاک به بابی کوتیک نقض حریم خصوصی و سرقت اطلاعات به چین است، اما فروش آن به آلتمن درعمل تفاوت چندانی از نظر حریم خصوصی کاربر نخواهد داشت.

اخبار مرتبط: