یک کاربر شبکه اجتماعی X با انتشار تصاویری از کالبدشکافی لپ‌تاپ ASUS Vivobook S 15 اعلام کرد تراشه سیلیکونی اسنپدراگون ایکس الیت از سیستم‌ خنک‌کننده قدرت‌مندی بهره می‌برد که می‌تواند در پردازش‌های سنگین کمک کند تا پردازنده به‌حداکثر توان برسد.

همان‌طورکه می‌دانید، طی روزهای گذشته، چندین لپ‌تاپ قدرت‌مند با تراشه فوق‌العاده پیشرفته Snapdragon X Elite وارد بازار جهانی شد که از برترین آن‌ها می‌توان به ASUS Vivobook S 15 اشاره کرد که با 32 گیگابایت حافظه رم LPDDR5X برای انجام پروژه‌های کاری و درسی بسیار مناسب خواهد بود، چراکه قدرت‌ رندرینگ بسیار بالایی دارد و هوش مصنوعی اجازه تولید محتوا را برای کاربران درمقایسه‌با سایر پردازنده‌ها در ویندوز 11 بسیار بیشتر خواهد کرد؛ در ادامه به‌ بررسی کالبدشکافی Vivobook S 15 می‌پردازیم تا نشان دهیم تراشه اسنپدراگون ایکس الیت چه ساختاری دارد.

باتوجه‌به تصاویر، باید اشاره کنیم مادربرد لپ‌تاپ پرچمدار Vivobook S 15 درمقایسه‌با لپ‌تاپ‌های مک تفاوت‌های بسیار زیادی دارند؛ به‌عنوان‌مثال، غول کوپرتینو برای توسعه دستگاه‌هایش شیار M.2 برای افزایش حافظه را برای کاربران دردسترس قرار نمی‌دهد، چراکه براین‌باورند میزان حافظه پیشنهادی آن‌ها برای هریک از کانفیگ‌ها بهینه‌سازی‌ شده و کاملا کافی خواهد بود! بااین‌حال، کمپانی ASUS چنین کاری نکرده و درکنار حافظه رم 32 گیگابایتی از یک شیار M.2 برای افزایش حافظه رم استفاده کرد تا بتواند کاربران را برای خرید Vivobook S 15 وسوسه کند.

کالبدشکافی Vivobook S 15

کاربر توییری، Anshel Sag، با انتشار تصاویر مادربرد ASUS Vivobook S 15 اشاره کرد تراشه قدرت‌مند اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام به‌عنوان قلب تپند دستگاه شناخته می‌شود؛ همچنین، کمپانی تایوانی برای توسعه لپ‌تاپش از تراشه‌های DRAM استفاده کرد که توسط Micron ساخته شدند. اگر به‌تصویر حافظه‌های رم و تراشه دقت کنید، خطوط سفید رنگی را مشاهده می‌کنید که برای برقراری ارتباط بین آن‌ها ایجادشده تا در کمترین و سریع‌ترین زمان ممکن ارتباط انجام شود.

درحقیقت، باید اشاره کنیم چنین رویکردی با معماری حافظه رم یک‌پارچه اپل که تراشه‌های DRAM بخشی از قالب تراشه سیلیکونی هستند، کاملا متفاوت خواهد بود! کارشناسان می‌گویند گزینه ارتقای حافظه رم باعث افزایش فروش و محبوبیت لپ‌تاپ‌ها می‌شود! اکنون، تنها دلیل فروش بالا مک‌بوک‌ها بهینه‌سازی سخت‌افزاری و رابط کاربری سیستم‌عامل macOS است که اجازه مدیریت برنامه و پروژه‌های مهندسی را به‌کاربران می‌دهد! همچنین، ورود به‌دنیای گیمینگ ازدیگر عوامل مهم برای افزایش محبوبیت اپل است. البته باید خاطرنشان کنیم، مدل‌های پایه مک‌بوک از سیستم خنک‌کننده بهره‌مند نیستند، ازطرف‌دیگر، نسخه‌های برتر با کانفیگ یک ترابایتی و دو ترابایتی اصولا از خنک‌کننده گرافینی برخوردار هستند که برای تراشه‌های قدرت‌مند کافی نیستند.

بااین‌‌حال، ایسوس برای ساخت لپ‌تاپ موردبحث از سیستم خنک‌کننده فوق‌العاده قدرت‌مندی استفاده کرد تا بتواند نهایت قدرت پردازشی تراشه اسنپدراگون ایکس الیت را به‌کار بگیرد. درحقیقت، Vivobook S 15 از دو فن و لوله حرارتی برای دفع موثر گرما بهره می‌برد که به‌سادگی اجازه اورکلاک به تراشه Snapdragon X Elite را در پردازش سنگین می‌دهد. همچنین، باید اظهار کنیم لپ‌تاپ ایسوس از شیار M.2 برای حافظه ذخیره‌سازی SSD با پشتیبانی از PCIe Gen 4 را دارد که برای کاربران فوق‌العاده کاربردی و جذاب خواهد بود.

اخبار مرتبط؛