با معرفی کنسول دستی Asus ROG Ally X توسط ایسوس این کنسول نیز به به دنیای گیمرها قدم گذاشت. این کنسول که جانشین مدل قبلی یعنی ROG Ally محسوب می‌شود، از نظر حافظه، باتری و شاسی ارتقاء یافته است.

درپی ماه‌ها انتظار و گمانه‌زنی، شرکت ایسوس در جریان رویداد تخصصی Computex 2024، از محصول جدیدش، کنسول دستی Asus ROG Ally X، رونمایی به عمل آورد. این محصول اگرچه به‌طور کامل جانشین مدل اولیه‌ Ally محسوب نمی‌شود، لیکن با بهره‌مندی از چندین پیشرفت کلیدی، به‌گزینه ای بس اغواگرکننده‌تر برای حوزه‌ی بازی‌های قابل‌حمل بر روی رایانه تبدیل شده است.

بررسی‌مشخصات فنی Asus ROG Ally X نشان از ارتقاء قابل‌توجهی نسبت به نسل پیشین دارد. اگرچه همچنان از پردازنده قدرتمند Z1 Extreme استفاده شده، اما مادربرد جدید دستگاه از حافظه‌های پرسرعت SSD با فرم فکتور ۲۲۸۰ و حتی مدل‌های دو طرفه آن‌ها پشتیبانی می‌کند که امکان ارتقاء ظرفیت و عملکرد ذخیره‌سازی را به سادگی فراهم می‌آورد.

همچنین، ایسوس ظرفیت حافظه نسخه پایه را به میزان چشمگیری افزایش داده و آن را به یک ترابایت ارتقاء داده است. حافظه رم دستگاه نیز جهشی قابل‌توجه داشته و حالا به ۲۴ گیگابایت از نوع DDR5 با فرکانس ۷۵۰۰ مگاهرتز رسیده است. نکته قابل‌توجه، اختصاص ۸ گیگابایت از این رم به پردازنده گرافیکی مجتمع Z1 Extreme است که نوید عملکرد روان‌تر بازی‌ها را می‌دهد.

Asus ROG Ally X PICTURE

علاوه‌براین، ظرفیت باتری Asus ROG Ally X اکنون به ۸۰ میلی‌آمپر ساعت رسیده که دو برابر نسل قبلی است. ایسوس همچنین با لوله‌های حرارتی بزرگ‌تر و فن‌های کم‌صداتر، مشکلات گرما را برطرف کرده است. این تغییرات برمصرف انرژی نیز تأثیر می‌گذارد، به طوری که حالا حالت عملکرد دستگاه روی ۱۷ وات (در مقایسه با ۱۵ وات قبلی) و حالت بی‌صدا روی ۱۳ وات (در مقایسه با ۱۰ وات قبلی) کار می‌کند.

از لحاظ طراحی، Asus ROG Ally X همچنان ظاهر مشکی براق خود را حفظ کرده اما اما در چیدمان کنترلرها شاهد اصلاحاتی ظریف هستیم. جهت‌یاب (D-pad) بهبود یافته و دسته‌های آنالوگ (Joystick) برای دوام بیشتر و طول عمر مفید ۵ میلیون چرخه (در مقایسه با ۲ میلیون چرخه‌ی استیم دک) بازطراحی شده‌اند و کلید میان‌بر پشت دستگاه نیز با ابعاد کوچک‌تر و طراحی محتاطانه‌تر، ظاهری یکپارچه‌تر به کنسول بخشیده است.

در بخش اتصالات، Asus ROG Ally X یک تغییر قابل‌توجه حذف پورت XGM و جایگزین شدن آن با یک درگاه USB Type-C دوم است. خوشبختانه، یکی از این درگاه‌ها از فناوری تاندربولت پشتیبانی می‌کند که امکان اتصال کارت گرافیک خارجی را برای اجرای بازی‌های سنگین‌تر فراهم می‌آورد. با این حال، نمایشگر دستگاه همچنان همان پنل ۷ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰p و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز نسل قبلی Ally باقی مانده است.

اخبار مرتبط: