معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور اعلام کرد پس از ده‌ها ساعت جلسه با متخصصین حوزه هوش مصنوعی در کشور مرکز ملی هوش مصنوعی تاسیس شد و قرار است اپراتور هوش مصنوعی توسط این مرکز راه‌اندازی شود.

روح الله دهقانی فیروزآبادی در نشست خبری سالانه‌اش گفت مرکز ملی هوش مصنوعی در کشور وظایفی مثل نظارت، تنظیم‌گری، توسعه و ایجاد زیرساخت‌های کلان را به عهده می‌گیرد. فیروزآبادی مسئولیت نظارت بر اپراتور را به‌عهده شورای راهبری دانست که قرار است ماموریت اصلی آن، پیشبرد پروژه‌ها باشد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت مرکز ملی هوش مصنوعی در اسفندماه سال گذشته پس از گفت‌وگوهای مختلف با رئیس جمهور و سازمان برنامه‌وبودجه و همچنین مطالعه کشورها در این حوزه، تاسیس و ریاست این مرکز و اعضای شورای راهبری مشخص شدند. وی گفت نشست‌های متعددی هم با سرمایه‌گذاران مختلف و بخش‌های دولتی و صندوق‌ توسعه ملی و صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد و نتیجه آن، راه‌اندازی یک صندوق پژوهش فناوری توسعه هوش مصنوعی شد. این صندوق در بدو تاسیس با سرمایه 10 هزار میلیارد تومان برای فعالیت شروع به‌کار کرد و نهادهایی مثل صندوق توسعه ملی و چندین مؤدی مالیاتی در حوزه اپراتورها مسئولیت پرداخت به این نهاد را به عهده گرفته‌اند.

هوش مصنوعی در ایران

وی افزود مرکز ملی هوش مصنوعی با تاسیس اپراتور هوش مصنوعی سه هدف اساسی دارد که عبارتند از تاسیس و توسعه مراکز زیر:

مزرعه پردازشی بزرگ که ابعاد و اندازه آن درحال بررسی است.

مرکز داده بزرگ که کار مدیریت داده‌ها را به عهده می‌گیرد.

کتابخانه‌های بزرگ زبانی و تصویری LLM و LVM

فیروزآبادی در ادامه به تفاوت ارائه خدمات توسط اپراتور تلفن همراه و اپراتور هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت همان‌گونه که شرکت‌های ارتباطی به ارائه اینترنت به مشترکان می‌پردازند اپراتور هوش مصنوعی در زمینه ارائه خدمات کتابخانه‌ای و خدمات پردازشی به نهادها و شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت می‌کند.