یک منبع آگاه خبری پیش‌بینی می‌کند تراشه مودم 5G ساخت اپل در سال‌های آینده با سرعت چشمگیری رشد کرده و جایگزین مودم‌های کوالکام در محصولات اپل خواهند شد.

تلاش چندین ساله اپل برای جایگزینی مودم‌های 5G کوالکام با تراشه‌های اختصاصی خود به‌مراحل پایانی نزدیک می‌شود. پیش‌تر، مینگ-چی کو، تحلیلگر مشهور اپل، از احتمال عرضه اولین مودم‌های 5G داخلی اپل در برخی از مدل‌های آیفون 2025 خبر داده بود. امروز، کو دیدگاه‌ش را در مورد برنامه‌های توسعه اپل در این حوزه در سال‌های آینده به‌اشتراک می‌گذارد.

تراشه 5G داخلی اپل در ابتدا با تولید محدود شروع خواهد شد، اما سپس به‌سرعت گسترش خواهد یافت

مینگ-چی کو، تحلیلگر مشهور اپل، در پستی جدید در شبکه اجتماعی X از برنامه‌های اپل برای توسعه سریع مودم‌های 5G خود پرده برداشت. بر‌اساس پیش‌بینی‌های کو، تولید مودم‌های 5G در سال آینده با حجمی محدود آغاز خواهد شد، اما در سال‌های 2026 و 2027 شاهد افزایش چشمگیر تولید و به‌کارگیری آنها در محصولات اپل خواهیم بود. استراتژی رشد سریع مودم های 5G نشان می‌دهد اپل در‌‌عین‌حال که به‌دنبال کاهش وابستگی‌ش به‌تامین‌کنندگان خارجی است، رویکردی محتاطانه را در پیش گرفته و به‌تدریج سهم مودم‌های داخلی‌ش را در بازار افزایش می‌دهد.

انتظار می‌رود حجم اولیه تولید تراشه مودم 5G داخلی اپل که برای سال ۲۰۲۵ حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون واحد برآورد شده‌است، برای چند مدل خاص از آیفون رزرو شود. این مدل‌ها به‌احتمال زیاد عبارتند از:

  • آیفون SE 4
  • آیفون 17 ایر یا اسلیم
تراشه مودم 5G اپل

پتانسیل این آیفون‌های جدید، به‌ویژه آیفون 17 ایر، نشان می‌دهد برآورد ۳۵ تا ۴۰ میلیون واحد می‌تواند محافظه‌کارانه باشد. آیفون SE 4 با بهره‌گیری از نمایشگر OLED بدون حاشیه، تراشه‌ای قدرتمند سازگار با Apple Intelligence، پورت USB-C و قابلیت‌های پیشرفته‌ی دیگر، در‌عین حفظ قیمت رقابتی، به‌بازار عرضه خواهد شد.

به‌‌نظر می‌رسد آیفون 17 ایر با وجود برخی محدودیت‌ها که آن را از تبدیل شدن به «بهترین» آیفون باز می‌دارد، همچنان محبوبیت زیادی پیدا کند. حداقل از نظر مشخصات فنی، عنوان بهترین آیفون همچنان در اختیار مدل‌های 17 پرو و پرو مکس باقی خواهد ماند. با این حال، طراحی آینده‌نگر و فوق باریک آیفون 17 ایر، همچنان باعث جذابیت و محبوبیت آن خواهد شد.

باتوجه‌به‌ گزارش، به‌نظر می‌رسد اعداد و ارقام ذکر شده در نهایت با واقعیت فاصله داشته باشند. اما نکته‌ی حائز اهمیت، روند کلی این تحول است. در صورت موفقیت اپل در توسعه‌ی مودم 5G داخلی، به‌نظر می‌رسد غول کوپرتینویی به‌سرعت تراشه جدید 5G را در طیف گسترده‌ای از آیفون‌ها و آیپدهای آینده‌ش به‌کار خواهد گرفت. حتی احتمال دارد در آینده شاهد اولین مک‌های مجهز به‌اتصال سلولار نیز باشیم.