شرکت اپل در پاسخ به شکایت دولت آمریکا اعلام کرد پیش از این به‌مدت ۳ سال درتلاش برای ایجاد سازگاری بین انواع ساعت اندرویدی با آیفون بوده است، اما به‌دلیل موانع فنی نتوانسته این قابلیت را ایجاد کند.

چند روز قبل گزارشی درباره شکایت وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا از اپل به‌دلیل اقدامات برای ایجاد انحصار منتشر شد. در این شکایت به چندین مورد اشاره شده بود، اما یکی از مهمترین موارد قابلیت سازگاری محدود ساعت‌های هوشمند شرکت‌های دیگر با سیستم‌عامل iOS و گوشی‌های آیفون بود. درحالی که قابلیت همگام‌سازی یکپارچه تمامی محصولات اپل ازجمله اپل واچ، آیفون، آیپد و انواع مک وجود دارد، ساعت‌های هوشمند شخص ثالث مانند نمونه‌های سامسونگ و شیائومی قابلیت اتصال به iOS را ندارند.

براین اساس وزارت دادگستری اپل را به رفتار ضد رقابتی برای ایجاد انحصار و ضربه زدن به رقبا متهم کرد و این مسئله را فقط یک نمونه از اقدامات خلاف قانون اپل دانست. بااین حال اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد اپل اتهامات را قبول ندارد و حتی برای رفع این مشکل تلاش‌های زیادی انجام داده است.

براساس گزارش Gizmochina، اپل ابتدا برای سازگاری اپل واچ با گوشی اندرویدی تلاش می‌کرد، بااین حال پس از ۳ سال به‌دلیل چالش‌های فنی درنهایت این ایده کنار گذاشته شد. این قابلیت از نظر فنی تفاوت چندانی با سیستم معکوس آن یعنی سازگاری ساعت اندرویدی با آیفون ندارد و به‌همین دلیل اپل مدعی است در این زمینه تلاش خود را کرده است. هنوز راه دقیقی برای فهمیدن علت اصلی و صحت ادعای اپل وجود ندارد. بااین حال گزارش‌های قبلی مارک گورمن، تحلیلگر شناخته شده بلومبرگ هم موانع فنی و ملاحظات تجاری را دلایل اصلی سازگار نبودن اپل با اندروید می‌دانست.

بااینکه اپل پس از ۳ سال تلاش نتوانست امکان اتصال بین ساعت‌های اندروید و iOS به گوشی‌های اندرویدی و آیفون را ارائه کند، با ادامه پیدا کردن شکایت وزارت دادگستری ایالات متحده ممکن است غول کوپرتینویی مجبور به پیدا کردن راه جدید برای ارائه این قابلیت شود. این اتفاق کاملا به‌سود کاربران است تا بتوانند همه دستگاهای دیجیتالی خود را به‌صورت یکپارچه به یکدیگر متصل کنند. بااین حال دلایلی هم وجود دارد که اپل نخواهد قابلیت سازگاری بین اندروید و iOS را هموار کند.

درحقیقت یکی از بزرگ‌ترین دلایل موفقیت اپل در ساخت اکوسیستم بسته و کاملا یکپارچه است که مشتریان را به خرید محصولات بیشتر از اپل ترغیب می‌کند. بنابراین کاربران می‌توانند از اتصال بین اپل واچ، آیفون، آیپد و مک بهره‌مند شوند. این مسئله باعث می‌شود کاربران پس از خرید یک محصول اپل دیگر به‌سراغ برندهای موفق اندرویدی مانند سامسونگ و شیائومی نروند. بااین حال حتی اگر ادعای اپل در این زمینه هم درست باشد، موارد دیگری مانند سرویس اختصاصی iMessage و نبود پشتیبانی از RCS گوگل و انحصار در فروشگاه اپلیکیشن اپ استور موارد دیگری هستند که اتحادیه اروپا هم به‌آنها اشاره کرده بود.

اخبار مرتبط: