کمیسیون اروپا اعلام کرد که سیاست‌های اپل در اپ استور باعث شده تا این شرکت به عنوان ناقض قوانین بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا شود.

به گفته کمیسیون اروپا این نهاد تحقیقات تازه‌ای را در رابطه با حمایت اپل از بازارهای جایگزین iOS در اروپا آغاز کرده است. همچنین این اتحادیه می‌گوید اپل مانع ازاین می‌شود که در فروشگاه اپ استور توسعه دهندگان مشتریان را به سمت پیشنهادهای جایگزین هدایت کنند. «رگولاتوری ضدانحصار و فناوری اتحادیه اروپا» با بیان اینکه نتایج تحقیقات اولیه‌اش را طی ماه مارس به اپل ارسال کرده دراین رابطه گفته است که شرایط جدید این کمپانی زمینه را برای بستن قرارداد آزادانه توسعه دهندگان با مشتریان آزاد نمی‌گذارد. شرکت اپل این فرصت را خواهد داشت تا با بررسی مدارکی که درخصوص اتهام ناقض بودن تغییراتش با قوانین اتحادیه اروپا دریافت کرده به این اتهامات پاسخ داده و مانع از جریمه شدنش شود اما درصورتی‌که نتواند به درستی پاسخگو باشد با جریمه سنگینی مواجه خواهد شد.

اتحادیه اروپا

اما کمپانی اپل در واکنش به این اتهام گفته است که تغییراتی که اعمال کرده در راستای قوانین اتحادیه اروپا بوده و همچنان با این اتحادیه تعامل خواهد داشت. اما نکته دیگر اینکه قوانین جدید اتحادیه اروپا براین منوال است که می‌تواند تا 10 درصد درآمد شرکت یا فرد خاطی را به عنوان جریمه دریافت کند که درصورت سابقه‌دار بودن متهم این مبلغ به 20 درصد افزایش خواهد یافت. گفتنی است که درآمد شرکت اپل تا سال 2023 حدود 383 میلیارد دلار بوده است.

مطلب دیگر اینکه اتحادیه اروپا پیش از این نیز کمپانی اپل را به‌خاطر نقض کردن قوانین ضد انحصار در این قاره به مبلغ 1 میلیارد و 800 میلیون یورو جریمه کرده بود. این جریمه بابت عملکرد اپل در زمینه خدمات پخش موسیقی آنلاین اعمال شد که براساس آن توسعه دهندگان و تولید کنندگان برنامه‌ها را از معرفی گزینه‌های جایگزین برای سرویس پخش موسیقی آنلاین بازنگه داشته بود، درحالیکه سرویس‌های جایگزین ارزان‌تر بودند.