براساس رای دادگاه شیائولانگ ژانگ، مهندس سابق اپل به‌دلیل سرقت اطلاعات و سخت‌افزار مرتبط با پروژه اتومبیل خودران اپل به ۴ ماه حبس و پرداخت ۱۴۶۹۸۴ دلار محکوم شد.

مرداد ماه گذشته شیائولانگ ژانگ، کارمند سابق اپل به سرقت شماتیک و سخت‌افزار مربوط به اتومبیل خودران شرکت اپل متهم و به ۱۲۰ روز زندان و سپس سه سال آزادی مشروط محکوم شد. وی درابتدای سال ۲۰۱۸ زمانی‌که می‌خواست از فرودگاه بین‌المللی سن خوزه به‌سمت چین فرار کند دستگیر شده و این مسئله را تکذیب کرد. سرانجام در سال ۲۰۲۲، ژانگ اعتراف کرد که اسناد اپل را به‌سرقت برده است. وی با ۱۰ سال حبس و جریمه ۲۵۰ هزار دلاری جریمه شد، البته پس از آن علاوه‌بر کاهش زمان حبس، جریمه نقدی به ۱۴۶۹۸۴ دلار کاهش پیدا کرد.

ژانگ پیش از این اتفاق روی پروژه «تایتان» برای اتومبیل خودران اپل به‌عنوان مهندس سخت‌افزار مشغول به‌کار بود. این پروژه به بیش از یک دهه قبل باز می‌گردد و ژانگ، یک سند ۲۵ صفحه‌ای حاوی شماتیک‌های مهندسی برد مدار را از طریق ایردراپ (AirDrop) به لپ‌تاپ همسرش منتقل کرده بود. همچنین یک نسخه از دفترچه راهنمای فنی که نمونه اولیه را توصیف می‌کرد در لپ‌تاپ ذخیره کرد. علاوه‌بر آن بردهای مدار و یک سرور لینوکس را از آزمایشگاه توسعه شرکت به سرقت برد.

ژانگ به بهانه بچه‌دار شدن مرخصی گرفت تا به چین سفر کند. وی به مسئولان اپل گفت می‌خواهد در چین برای XPeng Motors کار کند و قصد ادامه همکاری با غول کوپرتینویی ندارد. این ادعا باعث شد اپل تحقیقات خود را آغاز کند، زیرا شرکت چینی XPeng هم روی فناوری اتومبیل خودران کار می‌کرد. با بررسی دوربین‌های مدار بسته مشخص شد که ژانگ سخت‌افزار و فایل‌های شرکت اپل را سرقت کرده است و این‌گونه بود که شیائولانگ ژانگ دستگیر شد.

اگرچه بیش از ۱۰ سال از آغاز پروژه اتومبیل خودران اپل می‌گذرد، این کمپانی هنوز محصولی را در بازار عرضه نکرده است. مارک گورمن، تحلیلگر اپل در گزارش خود نوشت که برنامه‌های غول کوپرتینو تغییر کرده و دیگر قرار نیست اتومبیل کاملا خودران تولید شود. به‌جای آن قرار است یک اتومبیل مانند نمونه‌های شرکت تسلا تولید شود که درکنار خودران بودن، به نظارت راننده نیاز دارد. وی پیش‌بینی کرد که این خودرو قبل از ۲۰۲۸ راهی بازار نخواهد شد.

اخبار مرتبط: