در سال‌های اخیر، گجت‌های پوشیدنی به محبوبیتی چشم‌گیر دست پیدا کرده و تقاضا برای آنان افزایش داشته است که باعث بالا رفتن ارسال محموله این دستگاه‌ها در کل جهان نیز شده است. اپل در این بازار، علی‌رغم کاهش فروش اپل واچ و ایرپادهایش در سال‌های اخیر، همچنان پیشتاز است و به‌عنوان برترین برند گجت‌های پوشیدنی شناخته می‌شود.

شرکت IDC طی بررسی‌های آماری خود به این نتیجه رسید که تقاضا برای گجت‌های پوشیدنی در سراسر جهان افزایش یافته و ارسال محموله این دستگاه‌ها با 8 درصد افزایش مواجه شده است. در چهار ماهه اول سال 2024 حدود 113.1 میلیون واحد از گجت‌های پوشیدنی ارسال شده است. با افزایش تقاضا، شاهد کاهش میانگین قیمت فروش این دستگاه‌ها هستیم و به مدت پنج سال است که این مقدار به‌طور مرتب دچار افت می‌کند. حال در چهار ماهه اول سال 2024 این مقدار به 11 درصد سقوط کرد.

بازار گجت‌های پوشیدنی روز به روز شرایط بهتری را تجربه کرده و به دلیل محیط سالمی که دارد، شرکت‌های مختلفی به آن وارد می‌شوند. با این حال، شرایط بد اقتصادی در اکثر کشورها باعث شده مشتریان نسبت به قیمت‌ها حساس شوند و این باعث کاهش قابل توجهی در میانگین قیمت فروش این دستگاه‌ها شده است. اپل در این بازار، پرچم‌دار فروش بوده و رتبه اول بازار را سال‌ها است که با قدرت حفظ کرده است. در رتبه دوم این بازار شیائومی خوش می‌درخشد و رتبه سوم نیز به هواوی تعلق دارد.

برترین گجت‌های پوشیدنی

کاهش فروش اپل واچ و ایرپادهای شرکت اپل باعث نشده‌اند که جایگاه این غول آمریکایی به عنوان برترین برند گجت‌های پوشیدنی به خطر بیفتد. در چهار ماهه اول امسال، اپل 20.6 میلیون محموله از این دستگاه را صادر و رتبه اول را در این زمینه به دست آورد. سهم بازار اپل نسبت به سال 2023 حدود 6.3 درصد کاهش داشت اما باز هم این شرکت رقم بالایی را در دست دارد و رقبا حتی به وی نزدیک هم نیستند. این غول آمریکایی شرایط بد اقتصادی را مقصر این اتفاق دانست اما شرکت IDC باور دارد که تحریم موقت اپل واچ‌ها و عدم عرضه ایرپادهای جدید نیز بی‌تاثیر نبوده‌اند.

این بازار متاسفانه چندان نوآوری بزرگی ندارد و همین باعث می‌شود جایگاهی عالی برای شرکت‌هایی باشد که محصولاتشان را با قیمت کم عرضه می‌کنند. مشتریان نیز بیشتر به خرید دستگاه‌های میان‌رده علاقه دارند و پول زیادی در این زمینه خرج نمی‌کنند. اگر این بازار به همین شکل پیش برود، به زودی اپل جایگاهش به عنوان برترین برند گجت‌های پوشیدنی را از دست خواهد داد و شرکت‌های دیگر که با قیمت ارزان‌تری عرضه می‌کنند، جایگزین آن خواهند شد.

اخبار مرتبط: