تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی سایدلودینگ (Sideloading) یا دانلود از منابع سوم شخص را برای کاربران در گوشی‌های آیفون آزاد می‌کند، اما هشداری جدی را درباره به‌خطر افتادن حریم شخصی و خصوصی کاربران داد.

طی یک سال اخیر، اتحادیه اروپا با افزایش فشارها و تصویب قوانین جدید، کمپانی را مجبور کرد استانداردسازی‌های لازم را برای استفاده از پورت USB-C انجام دهد؛ درهمین‌راستا، سری آیفون ۱۵، نسل جدید ساعت‌های هوشمند و ایرپاد پرو نسل دوم با پورت شارژ USB-C معرفی شدند تا قابلیت همگام‌سازی با سایر گوشی‌ها و دستگاه‌های هوشمند را داشته باشند. باوجوداین به‌نظر می‌رسد فشارهای اروپا برای تغییر اکوسیستم اپل آیفون تمامی ندارد و می‌خواهند این غول فناوری را مجبور به قبول قانون جدیدی بکنند؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

براساس آخرین گزارش‌ها از حوزه فناوری، پارلمان اتحادیه اروپا قانون جدیدی را تصویب کرد که به‌موجب آن کمپانی اپل باید از شروع سال ۲۰۲۴ میلادی اجازه دسترسی و دانلود برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مورد نیاز را به کاربران از منابع سوم شخص بدهد. درحقیقت، پارلمان می‌خواهد سایدلودینگ (Sideloading) را در گوشی‌های آيفون آزاد کند تا مصرف‌کنندگان با دردسر کمتری نیازهایشان را برطرف کنند. شاید این موضوع برای ما جالب به‌نظر برسد، اما می‌تواند به‌شدت خطر افشای اطلاعات هویتی و حریم خصوصی افراد را به‌خطر بیندازد. تحلیلگر سرشناس حوزه محصولات اپل، مارک گورمن، اظهار کرد احتمالا اپل اجازه سایدلودینگ برنامه‌ها را در گوشی‌های پرچمدار آیفون بدهد، اما قطعا به کاربران هشدار می‌دهد و به‌صورت کنترل شده آن را دراختیار کاربران می‌گذارد.

همانطورکه می‌دانید، اپل اکوسیستم iOS را روی تمام منابع خارجی محدود کرد تا بتواند جلوی انتشار ویروس و بدافزارها را بگیرد. آمار نشان می‌دهد این کمپانی دراین‌رابطه بسیار موفق ظاهر شد و توانست جلوی ورود بدافزار و ربات‌ها را بگیرد. باوجوداین، امروز روزنه‌ای برای توسعه‌دهندگان سوم شخص پیش آمده تا بتوانند برنامه‌هایشان را دراختیار کاربران iOS قرار دهند. پیش‌ازاین، کاربران برای دانلود از منبعی جز App Store باید چندین ترفند پیچیده را اجرا می‌کردند که عموما موفقیت‌آمیز هم نبود؛ اکنون اپل دست‌به‌کار می‌شود تا داوطلبانه از قابلیت سایدلودینگ برای آیفون رونمایی کند.

دانلود برنامه از اپ استور

کارشناسان و متخصصان علم اقتصاد براین‌باورند پذیرش Sideloading یا همان دانلود از منابع سوم شخص می‌تواند دو جنبه منفی برای اپل به‌همراه داشته باشد؛ به‌عنوان‌مثال، دانلود و نصب اپلیکیشن‌های موردنیاز خارج از App Store می‌تواند درآمد و کارمزد ۱۵ تا ۳۰ درصدی غول فناوری کوپرتینو را با خطر جدی روبه‌رو کند. درواقع، توسعه‌دهندگان سوم شخص برنامه‌هایشان را در پلتفرمی به‌غیر از اپ استور بارگذاری می‌کنند تا به‌راحتی از پرداخت کمیسیون به اپل سرباز بزنند. بااین‌حال، باید بگوییم با چنین کاری کاربران احتمالا حریم خصوصی خودشان را با خطرات جدی مواجه می‌کنند. ازسوی‌دیگر شاید به‌نفع کاربرانی باشد که علاقه بسیاری به بازی Fortnite دارند، اما به‌دلیل جلوگیری غول کوپرتینو از بارگذاری این بازی موبایلی در اپ استور از آن بی‌بهره هستند.

البته باید یادآور شویم ما درباره کمپانی اپل صحبت می‌کنیم و این سازنده بزرگ همواره پیش‌بینی‌های لازم درباره برخی تصمیم‌ها و قوانین می‌کند؛ بنابر‌این باوجود هشدار به کاربران، این مجموعه مکانیسمی را برای تضمین حریم خصوصی و امنیت کاربران تعریف می‌کند. خبرنگار نشریه بلومبرگ، مارک گورمن، در خبرنامه هفتگی Power On نوشت اپل یک سیستم بسیار «کنترل شده» را برای برنامه‌های سوم شخص معرفی خواهد کرد و احتمالا از اوایل سال ۲۰۲۴ دردسترس قرار می‌گیرد. همچنین، چندین گزارش وجود دارد که نشان می‌دهد آپدیت نرم‌افزاری iOS 17.2 می‌تواند دانلود برنامه از منابع سوم شخص یا سایدلودینگ را پشتیبانی کند؛ اکنون این نسخه در مرحله بتا قرار دارد و ماه آینده به‌صورت عمومی منتشر می‌شود.

درنهایت، اپل پارامترهای خاصی را برای کاربران درخصوص دانلود از منابع سوم شخص تعیین می‌کند تا حریم خصوصی و امنیتی با خطری مواجه نشود. همچنین، این تصمیم توسط پارلمان اروپا به‌استناد قانون بازار دیجیتال (DMA) گرفته شد که کمپانی‌های بزرگ و اصطلاحا Gatekeeper را وادار می‌سازد خدمات را برای توسعه‌دهندگان و شرکت‌های سوم شخص ارائه کنند. اکنون باید دید باوجود هشدارهای قبلی اپل، کاربران تا چه میزان از قابلیت جدید استقبال خواهند کرد. درحال‌حاضر، جزئیات بیشتری دردسترس نیست، اما به‌محض انتشار اخبار جدید آن را با شما به‌اشتراک می‌گذاریم.

اخبار مرتبط: