گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ میلادی ۸۹.۵ میلیارد دلار درآمد داشته که ۲۲.۹۶ میلیارد دلار آن سود خالص حاصل از فروش محصولاتی مانند آیفون و مک‌ها محسوب می‌شود، اما درمقایسه‌با سال ۲۰۲۲ در برهه‌زمانی مشابه کمی فاصله دارد که انتظار می‌رود تا پایان سال‌جاری از آن گذر کند.

حدود دو ماه پیش، سری آیفون ۱۵ به‌صورت رسمی در مراسمی با شکوه معرفی شد که با قابلیت‌های فراوان پردازشی و گرافیکی توانست توجه کاربران زیادی جلب کند. درحقیقت، برای اولین‌بار کمپانی اپل محصولی را تولید که ازنظر سخت‌افزاری با سایر محصولات درگذشته تفاوت‌های چشمگیری داشت و باعث شد میلیون‌ها نفر در سراسر جهان برای خرید آن ساعت در نمایندگی‌های اپل استور تجمع کنند. اکنون، گزارش‌ها نشان می‌دهد غول کوپرتینو به‌لطف فروش غیرقابل‌تصور نسل جدید آیفون‌ها توانسته بخشی بزرگی از درآمد سه‌ماهه چهارم را تشکیل دهد؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

درآمد اپل در سه‌ماهه چهارم از سری آیفون 15

طبق آمار و ارقام، غول فناوری مستقر در کوپرتینو درآمدی معادل ۸۹.۵ میلیارد دلار داشته که ۲۲.۹۶ میلیارد دلار سود خالص برای این کمپانی محسوب می‌شود، اما نکته‌ای که باید به آن توجه زیادی داشته باشیم کمک بزرگ سری آيفون ۱۵ به اپل است. گزارش مالی رسمی اپل تایید می‌کند به‌جز سری آیفون ۱۵، سایر محصولات سخت‌افزاری اپل مانند مک‌ها و آیپدها با کاهش چشمگیری روبه‌رو بوده، اما انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ به‌لطف معرفی سری مک‌بوک پرو و آی‌مک ۲۴ اینچی با خانواده تراشه‌های M3 از بهبود چشمگیری برخوردار شوند.

علاوه‌براین، در کل سال مالی ۲۰۲۳، اپل درمجموع درآمدی معادل ۲۸۳.۳ میلیارد دلار داشته که ۹۷ میلیادر دلار سود خالص برای کمپانی آمریکایی به‌شمار می‌رود. اما این میزان درآمد درمقایسه‌با سال مالی ۲۰۲۲ در بخش خالص و ناخالص کاهش یافته است. به‌عبارتی دقیق‌تر، گزارش مالی سال گذشته اپل نشان می‌دهد این کمپانی ۳۹۴.۲ میلیارد دلار درآمد داشت که ۹۹.۸ میلیارد دلار سود خالص بود. سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳، فروش آیفون به‌دلیل انتظار کاربران برای عرضه سری آیفون ۱۵ به‌شدت کاهش یافت، اما اکنون در سه‌ماهه چهارم با عرضه آیفون ۱۵ شاهد رشد چشمگیر و فزاینده‌ای هستیم.

درآمد سه ماهه چهارم اپل در سال 2023

کارشناسان و پژوهش‌گران اقتصادی براین‌باورند که فروش نسخه‌های آيفون ۱۵ پرو به‌لطف پشتیبانی از بازی‌های ویدئویی و چندین بهبود سخت‌افزاری دیگر مانند سیستم دوربین کمک کرد تا میلیون‌ها کاربران برای خرید این محصولات وارد بازار شوند. همچنین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد سامسونگ حتی با معرفی سری گوشی‌های قدرت‌مندتر هم نمی‌تواند کاربران متقاعد کند تا از خرید یک دستگاه آیفون ۱۵ پرو یا آیفون ۱۵ پرو مکس صرف نظر کنند، چراکه این گوشی‌های هوشمند از ظرافت خاصی برخوردار هستند و اصولا اشخاص معروف در دنیا از آیفون استفاده می‌کنند.

باتوجه‌به اعداد و ارقام، درآمد حاصل از فروش آیفون از ۴۲.۶ میلیارد دلار در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ بع ۴۳.۸ میلیارد دلار در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۳ افزایش یافته است. ازسوی‌دیگر، درآمد آیپدها به ۶.۴۳ میلیارد دلار رسیده که درمقایسه‌با ۷.۱۷ میلیارد دلار سال گذشته کاهش نیم میلیارد دلاری را نشان می‌دهد؛ همچنین، محصولات مک نیز در وضعیتی کاملا مشابه قرار دارند و از ۱۱.۵ میلیارد فروش در سال ۲۰۲۲ به ۷.۶۱ میلیارد در سال‌جاری میلادی رسیده‌اند. بخش سرویس و خدمات، با درآمدی ۲۲.۳۱۴ میلیارد دلاری با افزایش چشمگیری در برهه‌زمانی مشابه سال ۲۰۲۲ روبه‌رو بوده؛ همچنین رشدی خوبی را درمقایسه‌با سه‌ماهه قبل تجربه کرده است.

محصولات و ابزارهای پوشیدنی به‌همراه لوازم جانبی تقریبا درآمدی معادل ۹.۳۲ میلیارد دلار داشته که درمقایسه‌با درآمد ۹.۶۵ میلیارد دلاری سال گذشته کاهش نسبی را تجربه می‌کند. طبق آخرین گزارش‌ها، فروش سری آیفون ۱۵ با قدرت و سرعت بسیار بالایی در جهان پیش می‌رود؛ برهمین‌اساس، کمپانی اپل قصد دارد تمرکز ویژه‌ای را برای عرضه‌و‌تقاضای این محصولات بگذارد تا بتواند تا پایان سال‌ ۲۰۲۳ میلادی به درآمد خالص و ناخالص کمک کند. درحال‌حاضر، پیش‌بینی درباره میزان فروش نسل جدید مک‌ها به‌چشم نمی‌خورد، اما اپل می‌تواند برای سال آینده روی آن‌ها حساب ویژه‌ای باز بکند.

نظرات تیم کوک در آیفون 15

مدیرعامل کمپانی اپل، تیم کوک، در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه خبری CNBC گفت سری آیفون ۱۵ در بازه‌زمانی مشابه عملکرد بهتری را از سری آيفون ۱۴ داشته و اظهار کرد: «اگر به آیفون ۱۵ در مدت‌زمانی مشابه توجه کنید، می‌بینید که در سه‌ماهه چهارم سال عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و به‌نظر می‌رسد با فروش بسیار ببیشتری خواهد داشت». البته وب‌سایت خبری TrendForce گزارش می‌دهد احیای دوباره کمپانی هواوی در چین می‌تواند آسیب جبران‌ناپذیری به اپل بزند. با‌این‌حال، باید منتظر ماند و دید کاربران چینی تا چه‌زمانی از کاربری محصولات هواوی راضی خواهند ماند.

افزون‌براین، شایعات تایید می‌کنند اپل در توسعه مولد هوش مصنوعی با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند و احتمالا نمی‌تواند برای سال آینده میلادی از آن برای ساخت سری آیفون ۱۶ یا محصولات دیگر استفاده بکند. باوجوداین، تیم کوک اشاره کرد کمپانی اپل با تمرکز خاصی به‌همراه مهندسان و سرپرستان پروژه روی توسعه مولد هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند و انتظار دارند به‌زودی خبرهای خوبی از نحوه پیشرفت آن به‌صورت رسمی اعلام کنند. صرف‌نظر از پیشرفت کند یا سریع این مولد، باید گفت ورود اپل به دنیای هوش مصنوعی می‌تواند قدم بسیار بزرگی باشد، چراکه سایر کمپانی بزرگ مانند گوگل و مایکروسافت سالانه میلیاردها دلار هزینه می‌کنند تا بتوانند سرویس‌هایشان را با بهترین خدمات دراختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.

اخبار مرتبط: