براساس اطلاعات به‌دست آمده، احتمالا کمپانی اپل قصد دارد نسخه‌ای جدید از آیفون‌ها را با نمایشگر انعطاف‌پذیر و رول‌شونده بسازد.

اخیرا اپل پتنتی را برای دستگاهی با صفحه‌نمایش انعظاف‌پذیر و قابلیت رول‌شوندگی به‌ثبت رسانده که نشان می‌دهد محصولات نسل جدید این کمپانی مانند آیفون، آیپد، تلویزیون و نمایشگر‌های دسکتاپی از این نوآوری برخوردار می‌شوند. این فناوری در اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده ثبت شده و تایید می‌کند اپل از سال ۲۰۱۴ تحقیق‌وتوسعه را دراین‌زمینه با جدیت کاملی ادامه می‌دهد.

این اختراع به نمایشگری با قابلیت رول‌شوندگی اطلاق می‌شود که از لایه‌های پیکسلی نازک برای آسان‌تر کردن پیمایش بهره می‌برد. درحالت باز، این صفحه‌نمایش به‌صورت تخت و مسطح خواهدبود؛ کمپانی اپل برای حفاظت از پنل نمایشگر در برابر تماس با انگشت‌ها، قلم‌ها و سایر اجسام از یک لایه شیشه‌ای شفاف استفاده می‌کند تا میزان آسیب در طولانی‌مدت به‌حداقل برسد.

طرح مفهومی نمایشگر رول شونده اپل

سطح بیرونی لایه محافظ نمایشگر ممکن است با برخورد اجسام مورد خط‌وخش قرار بگیرد، اما سطح درونی لایه محافظ از هرگونه آسیبی محفوظ می‌ماند و با استفاده از بهترین روش‌ها ناهمواری سطحی به‌کمترین میزان ممکن می‌رسد. اپل قصد دارد با فشرده‌سازی سطح بیرونی، نمایشگر را به‌گونه‌ای تنظیم کند تا از شکستگی لایه‌ شیشه‌ای جلوگیری کند. همچنین، این روش می‌تواند مانع آسیب رسیدن به نمایشگر هنگام رول‌شدن شود.

علاوه‌براین، کمپانی‌های بزرگ نظیر ال‌جی، اوپو و موتورولا درحال بررسی فناوری صفحه‌نمایش‌های رول‌شونده هستند. اگرچه کمپانی کره‌ای ال‌جی چندین تلویزیون رول‌شونده تولید و وارد بازار جهانی کرده است، اما قصد داشت این فناوری را گسترش داده و از آن در تولید گوشی‌های هوشمند استفاده کند که به موفقیت‌های لازم نرسید. اما طی ویدئویی نشان داد که طرح مفهومی آن‌ها می‌توانست انقلابی در صنعت گوشی‌های هوشمندایجاد کند.

در کنفرانس جهانی موبایل (MWC)، کمپانی موتورولا از کانسپت گوشی رول‌شونده موتو ریزر رونمایی کرد؛ این دستگاه از نمایشگری ۵ اینچی بهره می‌برد که تا ۶.۵ اینچ قابلیت انعطاف‌پذیری داشت و می‌توانست مطابق با برنامه و نیازهای کاربر به‌صورت خودکار تنظیم شود. همچنین شیائومی نیز چندماه پیش طرحی از گوشی هوشمندی با نمایشگر رول‌شونده را به‌ثبت رساند.

یادآوری می‌شود ثبت پتنت از سوی اپل به‌معنای نزدیک بودن ساخت یک آیفون با نمایشگر رول‌شونده و انعطاف‌پذیر نیست. احتمال دارد غول کوپرتینویی از فناوری مذکور برای محصولات دیگر نیز استفاده کند. براساس نظریه‌های کارشناسان، اکنون از ساخت چنین گوشی دور هستیم، شایعات تایید می‌کنند اپل برروی یک دستگاه مک‌بوک تاشو کار می‌کند که قرار است سال ۲۰۲۶ وارد بازار جهانی شود.

اخبار مرتبط: سامسونگ از فناوری‌های جدید صفحه‌نمایش رونمایی کرد