امروز یوتیوبری معروف، عملکرد آپ اسکیلر اپل، یعنی MetalFX را در بازی Resident Evil 4 Remake بررسی و نتایجی عجیب ارائه داده است.
همانطور که میدانید، شرکت اپل چندی پیش برای رقابت با تکنولوژیهای DLSS شرکت انویدیا و FSR شرکت AMD، از یک تکنولوژی آپ اسکیلر به نام MetalFX رونمایی کرد. این تکنولوژی در حال حاضر مراحل اولیهاش را طی میکند و با عرضه بازیهای بیشتر برای اکوسیستم اپل، قطعاً بهتر و پیشرفتهتر خواهد شد. حال جدیدترین بررسی این تکنولوژی در بازی Resident Evil 4 Remake ساخته شرکت کپکام، نشان میدهد که این تکنولوژی هنوز هم به حد مناسبی نرسیده و نیاز به کار بسیار بیشتری از سوی توسعهدهندگان دارد.
کاربر یوتیوبی به نام MrMacRightPlus موفق شد به نسخهای ارتقا یافته از مک مینی M4 دسترسی داشته باشد که 512 گیگابایت حافظه داخلی و 16 گیگابایت حافظه رم نیز در اختیار دارد. وی بر روی این سیستم، بازی Resident Evil 4 Remake را در رزولوشن 1080p اجرا کرده و درجا به سراغ بررسی عملکرد آپ اسکیلر اپل رفت. در حالت Balanced در این بازی و فعال کردن MetalFX، متوجه شدیم که متاسفانه کیفیت تصویر افت پیدا کرده و برخی نواحی، خصوصاً موهای شخصیت اصلی یعنی لئون کندی، با اختلالاتی روبرو شده است.
اگر سعی کنید این تکنولوژی را غیرفعال و بدون آن بازی کنید، کیفیت تصویر به طرز واضحی بهبود مییابد اما متاسفانه به دنبال آن، نرخ فریم با کاهش قابل توجهی روبرو میشود. از طرف دیگر، فعال کردن این قابلیت در رزولوشن 1080p و بر روی تراشه M4، باعث میشود نرخ فریم به میزان 44 درصد بهبود یابد و علاوه بر آن، مصرف رم نیز کاهش مییابد. البته مک مینی مشکل خاصی در زمینه حافظه رم نداشته و 16 گیگابایت برای اجرای این بازی، کاملاً مناسب است.
به نظر میرسد مشکلات تصویری که در عملکرد آپ اسکیلر اپل مشاهده کردیم، عمدتاً مربوط به رزولوشن 1080p باشد زیرا به طور کلی، اساس آپ اسکیل در رزولوشنهای بالاتر مدنظر است. نتایج بررسیها نیز نشان میدهد که با افزایش رزولوشن، مشکلات تصویر، به خصوص در اطراف موهای شخصیت اصلی، کاهش واضحی خواهد یافت. با این حال، در نهایت باید شاهد ویدئویی از استفاده از این تکنولوژی در رزولوشن 1440p و مقایسه آن با 1080p باشیم تا نتیجهای قطعی به دست آوریم. در هر حال، این ویدئو به خوبی نشان میدهد که با تراشه M4، شرکت اپل ثابت کرده که در مورد ورود به بازار گیمینگ کاملاً جدی است و سختافزار جدیدش نیز به بهترین شکل از پس بازیهای سنگین برمیآید.
در زمینه تکنولوژی، شرکت اپل در حال حاضر از غولی همچون انویدیا بسیار عقب است زیرا این غول سختافزاری، موفق شده با استفاده از آپ اسکیلر DLSS خود، تصاویری عالی و در عین حال، عملکردی مثالزدنی تقسیم کاربر کند. این مسئله به لطف هستههای اختصاصی Tensor است که در کارت گرافیکهای سری RTX جاسازی شده و اجازه تولید تصویری پرجزئیاتتر و تمیزتر را میدهد. امیدواریم در آینده، اپل نیز هستههایی اختصاصی برای این منظور در تراشههایش تعبیه کند و رقابت با انویدیا را به سطحی دیگر برساند. باید دید که این غول آمریکایی قصد دارد تا چه حد به دنیای گمینیگ وارد شود و چه ردپایی از خود در این صنعت به جا بگذارد.