تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد هزینه تولید پردازنده‌های سری M3 برای اپل بیشتر از یک میلیارد دلار می‌شود، اما این کمپانی برای احیای دوباره محصولات سخت‌افزاری مانند مک‌ها و آیپدها ریسک بزرگ میلیارد دلاری به‌جان می‌خرد.

همان‌طورکه می‌دانید، پردازنده‌های سری M3 که درکنار آی‌مک ۲۴ اینچی با مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ‌و ۱۶ اینچی معرفی شد از فناوری معماری پردازش ۳ نانومتری بهره ‌می‌برد که با همکاری کمپانی تایوانی TSMC توسعه یافته است. طبق اعلام رسمی در مراسم Scary Fast، درمجموع، سه تراشه فوق‌پیشرفته رونمایی شد که ازنظر قابلیت‌های پردازشی و گرافیکی درمقایسه‌با نسل قبل عملکرد نسبتا بهتری دارند، اما باید درنظر داشته باشیم که کمپانی اپل برای تولید آن‌ها بیشتر از یک میلیارد دلار هزینه کرده است؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از هزینه‌ها می‌پردازیم.

تحلیلگر اقتصادی در حوزه فناوری، جی گلدبرگ، اطلاعاتی درباره هزینه‌های تولید پردازنده‌های سری M3 در مجله خبری Digits to Dollars منتشر کرد که نشان می‌داد غول ساکن کوپرتینو برای ساخت این نسل بیشتر از یک میلیارد دلار هزینه کرده است. همچنین، چنین گزارش مالی نشان می‌دهد تنها چندین کمپانی بزرگ در جهان مانند اپل وجود دارد که حاضر به‌پرداخت چنین مبابغ هنگفتی برای تحقیق‌و‌توسعه بهترین پردازنده‌های انحصاری هستند. تحلیلگر اقتصادی اشاره‌ای به‌‌هزینه‌های تولید تراشه قدرت‌مند A17 Pro نمی‌کند که بسیار باعث تعجب کارشناسان شده است.

مشخصات خانواده اپل M3

علاوه‌براین، تحلیلگر یادشده اظهار کرد کوالکام و مدیاتک علاقه‌ای به استفاده از معماری پردازشی ۳ نانومتری با فناوری N3B در سال‌جاری نداشتند و احتمالا از سال ۲۰۲۴ میلادی با فناوری N3E وارد دنیای نسل جدید معماری‌های موبایلی می‌وشند؛ به‌عبارتی‌دیگر، شایعات تایید می‌کنند عملکرد و ساختار فناوری N3E بسیار قوی‌تر و بهینه‌تر از نسل فعلی محسوب می‌شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل برای بهره‌مندی از معماری ۳ نانومتری TSMC بیشتر از ۳ میلیارد دلار هزینه کرده، چراکه قیمت هریک از ویفرها به ۲۰۰۰۰ دلار می‌رسد.

درحال‌حاضر، اپل تنها مشتری معماری پردازشی ۳ نانومتری کمپانی تایوانی TSMC محسوب می‌شود که درمقیاس بسیار بزرگی آن‌ها را خریداری می‌کند؛ بااین‌حال، سازنده معماری‌های جدید غول کوپرتینو را در اولویت قرار نمی‌دهد و مانند سایر مشتریانش با آن‌ها رفتار می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که اپل باید هزینه‌های ویفرهای ناکارآمد را نیز پردازد، چراکه بازده فعلی TSMC فراتر از ۵۵ درصد نمی‌رود؛ بدین‌معناکه از هر ۱۰۰ معماری ۴۵ غیرقابل بهره‌برداری هستند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت تنها یک شرکت مانند اپل چنین سرمایه‌گذاری را با بیشتر از یک میلیارد دلار انجام می‌دهد.

مک‌ بوک پرو ۱۶ اینچی با M3 Max قیمت 7200 دلار دارد

درنهایت باید اشاره کرد اپل تمام هزینه‌های تولید پردازنده‌های سری M3 را به گردن کاربران نمی‌اندازد، اما برخی از محصولات آن‌ها مانند مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی تنها از ۸ گیگابایت حافظه رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی غیرقابل ارتقا بهره‌ می‌برد که با قیمت ۱۵۹۹ دلار وارد بازار جهانی خواهد شد. ازسوی‌دیگر، نسخه آنلاک مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی با تراشه M3 Max حدود ۵۰۰ دلار هزینه بیشتری دارد و کاربران باید ۳۹۹۹ دلار هزینه کنند؛ البته یک نسخه فوق‌پیشرفته و سفارشی نیز دردسترس قرار دارد که با ۱۲۸ گیگابایت حافظه رم و ۸ ترابایت حافظه داخلی عرضه خواهد شد و قیمتی معادل ۷۲۰۰ دلار آمریکا دارد.

اخبار مرتبط: