گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل علی‌رغم تعهدش به‌ارتقای سلامت دیجیتال کاربران، اکنون به‌دنبال کاهش محدودیت گوشی‌های پرچمدار آیفون و اپ استور است.

باوجود اینکه اپل با معرفی ویژگی‌هایی مانند Screen Time و Focus Mode که به‌کاربران اجازه کنترل و محدود کردن استفاده از برنامه‌ها را می‌دهد، به‌طور جدی در پی‌یافتن راه‌هایی برای مبارزه با اعتیاد به‌گوشی‌های هوشمند است، به‌طور متناقضی در تلاش است تا محدودیت‌های قانونی اعمال‌شده بر آیفون و اپ استور را کاهش دهد. رویکرد دوگانه کمپانی اپل، واکنش‌های متفاوتی را در جامعه فناوری برانگیخته است. بسیاری از کارشناسان در مورد اینکه آیا اپل واقعاً به‌بهبود سلامت دیجیتال کاربران متعهد است یا در پی افزایش کنترل بر‌اکوسیستم خود است، دچار تردید شده‌اند.

اپل با تمرکز بر‌افزودن قابلیت‌هایی که به‌سلامت کاربران کمک می‌کنند، در تلاش است تا اعتیاد به‌گوشی‌های هوشمند و میزان استفاده از آن‌ها را کنترل کند. اما همزمان با این تلاش‌ها، موضع دوگانه کمپانی اپل، کاربران را سردرگم کرده‌است؛ زیرا به‌نظر می‌رسد اپل در حال نقض ابتکارات خودش است. گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل میلیون‌ها دلار برای کاهش محدودیت اعمال‌شده بر آیفون و اپ استور هزینه می‌کند، در شرایطی که ایالت‌های مختلف در تلاش برای تنظیم استفاده از گوشی‌های هوشمند توسط نوجوانان هستند. این تناقض آشکار، تعهد اپل به‌بهبود سلامت دیجیتال کاربران را زیر سوال برده‌است.

وال استریت ژورنال گزارش می‌دهد اپل در اوایل سال جاری، تلاش‌هایی را که برای اجرای محدودیت‌های سنی صورت گرفته بود، به‌تعویق انداخته است. گزارش وال استریت ژورنال به‌طور خاص به‌موردی در لوئیزیانا اشاره می‌کند که در آن، اپل چهار لابی‌گر دیگر را استخدام کرده‌است تا با کیم کارور، قانونگذار، در این زمینه ارتباط برقرار کنند.

کارور در پاسخ به‌این اقدامات گفت اپل به‌نظر دچار وحشت‌زدگی شده، چرا که رایزنی‌های مداوم آن‌ها تا زمانی که او دیگر پاسخی نداد، ادامه یافت. این لایحه خاص با هدف مقابله با استفاده نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی، به‌جای اعمال محدودیت سنی روی تک‌تک برنامه‌ها، پیشنهاد اعمال محدودیت سنی روی کل اپ استور را مطرح می‌کرد.

در گزارش مذکور، کارور بر‌لزوم مشارکت فعالانه پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی در‌ قبال ایمنی کودکان تاکید کرد. با این حال، لابی‌گر کمپانی متا او را متقاعد کرد تا مسئولیت اعمال محدودیت‌ها را به‌اپ استور منتقل نماید و بدین ترتیب، والدین بتوانند به‌شکل موثرتری جنبه محدودیت سنی را کنترل کنند.

در واکنش به‌لایحه پیشنهادی، سخنگوی اپل آن را اقدامی از سوی متا برای منحرف کردن افکار عمومی از نگرانی‌های مرتبط با ایمنی کودکان در این پلتفرم تلقی کرد. اپل بر این باور است در‌حال‌حاضر به‌والدین اجازه کنترل و محدودیت بر استفاده از برنامه‌ها را می‌دهد. با این حال، به‌اشتراک گذاشتن این اطلاعات با برنامه‌های جانبی می‌تواند منجر به‌تضعیف استانداردهای حفظ حریم خصوصی شود.

فشار قابل‌توجهی بر قانون‌گذاران وارد شد و به‌همین دلیل، لایحه در‌حال‌حاضر فاقد الزام برای اپ استور است. در‌عین‌حال، به‌احتمال زیاد موضوع اعمال محدودیت سنی در اپ استور در جلسات آتی مجددا مورد بحث قرار خواهد گرفت. کمپانی‌ها در تلاش برای حفظ سلامت دیجیتال کاربران، با چالش دشواری در راستای رشد و پایداری کسب‌وکارشان مواجه هستند.