به لطف مقررات جدید اتحادیه اروپا که از سال آینده اجرایی می‌شوند، اپل در نهایت چاره‌ای جز جایگزینی پورت لایتنینگ اختصاصی خود با پورت USB-C ندارد. با این حال، اپل قصد ندارد به این سادگی‌ها به این مقررات جدید تن دهد. به همین دلیل احتمالا تغییراتی در عملکرد پورت USB-C آیفون خواهد داد.

طبق شایعات جدیدی که منتشر شده، اپل قصد دارد یک IC سفارشی روی پورت USB-C قرار دهد که به آن اجازه می‌دهد قطعات متصل شده به دستگاه را شناسایی کند. اپل مدت‌هاست از این قابلیت در پورت‌های لایتنینگ خود استفاده می‌کند. این همان قابلیتی است که که باعث می‌شود وقتی یک دستگاه غیر اپلی را به آیفون خود متصل می‌کنید، با هشدار " این دستگاه پشتیبانی نمی‌شود" مواجه شوید. به عبارت دیگر، اپل قصد دارد از پورت عمومی USB-C همچنان به عنوان یک پورت اختصاصی استفاده کند.

البته که این خبر هنوز در حد شایعه است. در حقیقت هیچ‌کدام از دستگاه‌های اپل که اکنون به پورت USB-C مجهز هستند، چنین قابلیتی ندارند. با همه این اوصاف، از این شرکت اصلا بعید نیست که چنین کاری بکند. چون همه می‌دانیم که اکوسیستم داخلی اپل چقدر برایش مهم است.

پورت USB-C آیفون

هنوز مشخص نیست که آیا افزودن یک تراشه IC سفارشی واقعا نقشی در شناسایی دستگاه‌های غیراپلی خواهد داشت یا خیر. اما مشخص است که این IC کاملا توان محدود کردن سرعت شارژ و انتقال داده را دارد. اگر اپل بخواهد از پورت USB-C مانند پورت اختصاصی لایتنینگ استفاده کند، مطمئنا با مخالفت شدید اتحادیه اروپا مواجه خواهد شد. زیرا هدف اصلی این مقررات آن است که کاربران مجبور نباشند برای اتصال به دستگاه‌های مختلف از کابل‌ها و پورت‌های متفاوت استفاده کنند. بحث بر سر ظاهر پورت نیست، بلکه ماهیت آن است.

در شایعات قبلی گفته می‌شد که فقط آیفون‌های مدل پرو دارای پورت USB-C از قابلیت شارژ سریع و انتقال پرسرعت داده برخوردار خواهند بود. در حالی که مدل‌های معمولی تنها از سرعت USB 2.0 پشتیبانی می‌کنند که مشابه سرعت کابل‌های لایتنینگ است.

خبر مرتبط: تأیید پورت USB-C اپل