اپل به تازگی مستقیما تأیید کرده که در حال روی آوردن به پورت USB-C برای آیفون‌های بعدی است. در مصاحبه‌ای که در وال‌استرین جورنال چاپ شده، رئیس بخش بازاریابی اپل یعنی گرگ جاسویاک گفته است که این شرکت قرار است پورت محبوب و اختصاصی لایتنینگ خود را کنار بگذارد و آن را با پورت USB-C جایگزین کند، حتی اگر تیم اپل از این تغییر راضی نباشند. در این مصاحبه، نائب‌رئیس بخش نرم‌افزاری اپل هم حضور داشت و در اینباره صحبت کرد اما هیچکدام از آنها به تاریخ دقیقی که این اتفاق رخ خواهد داد اشاره نکردند.

مدیران اپل گفتند: "در واقع این اروپایی‌ها هستند که زمانبندی انجام اینکار را بر ما تحمیل کرده‌‌اند." این در واقع راهی برای پیچاندن موضوع است و طفره رفتن از ارائه‌ جوابی دقیق است و هیچ‌چیزی در مورد زمان دقیق عملی شدن این تصمیم به ما نمی‌گوید. جاسویاک همچنین از پاسخ به این سوال که آیا اپل آداپتورهایش را در خارج از اروپا هم به فروش می‌رساند یا نه، خودداری کرد.

آیفون ۱۴ با کابل شارژ USB-C

مدیر بازرگانی اپل همچنین بر ترجیح این شرکت بر انجام کارها به روش خودش و اعتماد به مهندسانش، به جای تن دادن به استانداردهایی که قانون‌گذاران و شرکت‌های شخص ثالث بر آنها تحمیل می‌کنند، تأکید کرد. او حتی موضوع کارت‌های micro USB را هم پیش کشید و در مورد اینکه اپل چگونه مجبور شده برای برآوردن الزامات نسنجیده این تصمیم اقداماتی را انجام دهد نیز حرف‌هایی زد.

مدیر بازرگانی اپل همچنین اضافه کرد که آداپتورهای شارژر با کابل‌های جداشونده که ابداع اپل بوده، مشکل استانداردسازی را حل کرده است و ادعا می‌کند که تغییر پورت لایتنینگ به USB-C منجر به ایجاد حجم زیادی از زبالههای الکترونیکی می‌شود. چراکه کاربران اپل مجبور خواهند شد کابل‌های قدیمی خود را دورانداخته و یک کابل جدید تهیه کنند.

اتحادیه اروپا همه تولیدکنندگاه محصولات الکترونیکی و گوشی‌های تلفن همراه را ملزم کرده که حداکثر تا سال 2024 تمام محصولات خود را به درگاه USB-C مجهز کنند تا کاربران مجبور نباشند برای شارژ کردن دستگاه‌های خود کابل‌های مختلف بخرند. هدف از این تصمیم بزرگ کاهش تولید زباله‌های الکترونیکی در آینده است. شایعات قبلی حاکی از این هستند که اپل احتمالا با عرضه آیفون 15 در سال ۲۰۲۳ به این قانون تن دهد.