هفته گذشته چند وب‌سایت خبری چینی مدعی شدند استفاده از کابل تایپ سی اندروید به آیفون ۱۵ آسیب می‌زند، اما این خبر تکذیب شد.

پس از آغاز عرضه جهانی سری آیفون ۱۵، یک خرده فروش چینی به خریداران هشدار داد که از کابل تایپ سی اندروید برای شارژ آیفون ۱۵ استفاده نکنند. فروشندگان مدعی شدند که داخل کابل تایپ سی اندروید ۱۱ پین وجود دارد، در‌حالی‌که تایپ سی آیفون فقط ۹ پین دارد و برای همین استفاده از کابل اندروید باعث آسیب دیدن آیفون خواهد شد.

این مسئله به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش شد و سپس به رسانه‌ها و وب‌سایت‌های خبری راه پیدا کرد و حتی وب‌سایت معروف Gizchina نیز به اشتباه افتاد. در حقیقت هر ۲ کابل ۱۱ و ۹ پینی وجود دارد ولی در صورت استفاده هرکدام آسیبی متوجه آیفون ۱۵ نخواهد شد. در ادامه کمی به بررسی کابل و درگاه تایپ سی آیفون ۱۵ می‌پردازیم.

شارژر تایپ سی ایفون ۱۵

داخل کابل تایپ سی یک سیم مسی عادی قرار ندارد، بلکه با توجه به استاندارد رعایت شده تا سقف ۲۴ پین درون آن قرار می‌گیرد. در این حالت، ۱۲ پین در یک طرف و ۱۲‌ پین دیگر در جهت مقابل قرار می‌گیرند. کاربرد این پین‌ها فقط شارژ و ارسال فایل نیست، بلکه سرعت انتقال اطلاعات و شارژ را تنظیم می‌کنند و قابلیت‌های مختلف بین دستگاه‌های متصل شده به لطف آنها قابل اجرا هستند، بنابراین همه کابل‌های تایپ سی نیاز به ۲۴ پین ندارند.

اگر به تصویر بالا نگاه کنید، متوجه می‌شوید که پین‌های آبی روشن و سبز (۲، ۳، ۱۰ و ۱۱) فقط در کابل‌های تایپ سی با استاندارد USB 3.1 مورد نیاز هستند و در کابل‌های با استاندارد پایین‌تر مانند USB 2.0 وجود ندارند.

همان‌طور که اشاره شد پین‌ها وظیفه تنظیم سرعت شارژ را هم دارند و بنابراین در‌صورت نبود گیرنده در درگاه تایپ سی آیفون ۱۵، به‌صورت خودکار نیرویی منتقل نمی‌شود تا آیفون ۱۵ آسیب نبیند.

اخبار مرتبط: