شایعات پیرامون آیفون 15 در حال حاضر با سرعت نگران‌کننده‌ای در حال زیادشدن هستند و این موضوع بار دیگر ثابت می‌کند که برای پیش‌بینی اطلاعات جدید در مورد نسخه‌های آینده آیفون هیچ‌وقت زود نیست. مگر سری آیفون‌های ۱۴ همین ماه گذشته یعنی در مهرماه عرضه نشدند؟ پس کمی در مورد گمانه‌زنی در مورد نسخه‌های آتی آیفون زود نیست؟ مهم نیست، چون در حال حاضر حتی شایعاتی هم در مورد آیفون ۱۶ می‌شنویم! بنابراین روال همیشگی شایعات پیرامون آیفون‌ها، هنوز پابرجاست و حتی عرضه یک نسخه جدید هم نمی‌تواند درروند این شایعات خدشه‌ای وارد کند. حال خبرها حاکی از احتمال عرضه مدل‌های بدون دکمه آیفون ۱۵ در سال ۲۰۲۳ هستند، که در ادامه می‌خوانیم.

مینگ چی کو، کارشناس داخلی مشهور اپل می‌گوید که طبق گزارش‌ها، اپل در حال برنامه‌ریزی برای خلاص شدن از شر دکمه‌های فیزیکی در دو مدل پیشرفته‌تر آیفون‌های ۱۵ در سال ۲۰۲۳ است و این گوشی‌ها به‌طور کامل از دکمه‌های خازنی استاتیک استفاده خواهند کرد. به گفته این تحلیلگر محبوب، تغییرات طراحی نسل بعدی آیفون‌ها ظاهراً شاهد حذف هر دو دکمه تنظیم صدا و دکمه پاور خواهد بود. دکمه‌های استاتیک قرار است جای خود را به دکمه‌های لمسی بدهند، که هدف آن ایجاد احساس یک دکمه واقعی است.

دکمه های کناری آیفون ۱۵

لازم نیست نابغه باشیم تا حدس بزنیم که این تغییر در طراحی، آیفون‌های ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ اولترا (همان آیفون ۱۵ پرو مکس) را که نسخه‌های پریمیوم این گوشی هستند، زیباتر خواهد کرد. این قطعاً اولین بار نیست که اپل چنین حرکتی انجام می‌دهد. به‌عنوان مثال، سری آیفون 7 در سال 2016، دکمه فیزیکی هوم را با یک دکمه ثابت جایگزین کرد که بازخورد مشابهی را ارائه می‌داد و احساس فشار دادن یک دکمه واقعی را شبیه‌سازی می‌کرد.

از سال 2015، همه مک‌بوک‌ها نیز تاچ‌پدهای قابل کلیک را با تاچ‌پدهای استاتیک جایگزین کرده‌اند که بازخورد لمسی را نیز ارائه می‌دهد. بااین‌حال، هنوز هیچ‌چیز در مورد کلید سوئیچ بی‌صدا، که امضای طراحی اپل روی آیفون‌هایش می‌باشد، گفته نشده است. حدس ما این است که این کلید فیزیکی روی آیفون 15 باقی بماند و به این زودی‌ها از لیست ویژگی‌های آیفون‌ها حذف نشود.

Ming-Chi Kuo ظاهراً می‌داند که کدام‌یک از تأمین‌کنندگان اصلی موتور تاپتیک (موتور ضربه‌ای) ممکن است این کلیدهای لمسی را برای اپل تولید کنند که شامل شرکت‌های فناوریLuxshare ICT و AAC می‌شود. طبق گزارش‌ها، هر دو این شرکت‌های چینی انتظار رشد 80 تا 100 درصدی محموله‌های موتور تاپتیک را در سال 2023 دارند. مینگ چی کو یکی از معتبرترین افراد داخلی صنعت گوشی‌های تلفن همراه باسابقه‌ای عالی در مورد اطلاعات داخلی اپل است، بنابراین ما هیچ دلیلی برای شک کردن در درستی ادعاهای او نداریم.

طراحی آیفون ۱۵ بدون دکمه

ما قبلاً هم اطلاعات خوبی از تغییر بسیار مهم دیگری که قرار است در آیفون 15 رخ دهند به‌دست آورده بودیم. به‌عنوان اخیراً تأیید شد که اپل واقعاً قصد دارد از حکم اخیر اتحادیه اروپا مبنی بر الزام تجهیز دستگاه‌های فروخته‌شده در بازار این حوزه به درگاه شارژ USB Type-C پیروی کند. درحالی‌که اپل تا سال 2024 و عرضه آیفون 16 فرصت دارد تا از این قانون پیروی کند، اما به نظر می‌رسد که این شرکت تصمیم گرفته زودتر از موعد التزامی این تغییرات را روی گوشی‌های نسل آینده خود اعمال نماید.

هرچند، Ming-Chi Kuo انتظار ندارد تأمین کنندگان USB Type-C از روی آوردن اپل به این درگاه سود زیادی ببرند. چراکه با توجه به بلوغ این فناوری و هزینه‌های پایین تولید یک واحد از این درگاه، انتظار نمی‌رود که تأمین‌کنندگان مرتبط بتوانند تغییرات خاصی در آن ایجاد کنند و آن را باقیمت بالاتری به اپل بفروشند. همچنین این بار هم انتظار داریم که اپل در سال آینده بار دیگر چهار مدل آیفون را به بازار معرفی کند، اما با نام‌گذاری کمی اصلاح‌شده. شامل آیفون ۱۵، آیفون ۱۵ پرو، آیفون ۱۵ پلاس و آیفون ۱۵ اولترا.

باعرضه آیفون‌های سری ۱۴، شاهد مرگ نابهنگام مدل "آیفون مینی" بودیم و به نظر می‌رسد که اپل در سال آینده قصد دارد بیشتر مانورش را روی مدل جدید آیفون 15 اولترا گذاشته و تمایز بیشتری بین این مدل و آیفون 15 پرو ایجاد کند. برخی از ویژگی‌های برجسته دیگری که می‌توانند آیفون 15 اولترا را از سایر مدل‌های آیفون 15 متمایز کنند، احتمالاً شامل سیستم دوربین و سخت‌افزار بسیار پیشرفته‌تر است.

خبر مرتبط: دوربین اصلی آیفون ۱۵ ارتقاء پیدا نمی‌کند!