شایعه شده است که آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس که سال آینده عرضه خواهند شد. چند به‌روزرسانی دوربینی متفاوت از مدل‌های قبلی داشته باشند، چراکه به نظر می‌رسد هدف‌گذاری اپل ایجاد تفاوت‌های هرچه بیشتر بین مدل‌های معمولی و پرو باشد. بااین‌حال، گزارش جدیدی از تحلیلگر معروف اپل یعنی مینگ چی کو منتشرشده که خبر می‌دهد ممکن است چنین ارتقاهایی را حداقل در بخش دوربین اصلی آیفون 15 شاهد نباشیم. در ادامه این خبر درباره عدم ارتقاء دوربین آیفون 15 بیشتر بخوانید.

مینگ چی کو در پست توییتری خود گفت که پیش‌بینی می‌کند آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس (اولترا) از سیستم دوربین پشتی جدید "8P" یا هشت عدسی استفاده نکنند. این در حالی است که پیش‌ازاین منابع دیگر برعکس این را گزارش داده بودند. سیستم دوربین "8P" در اینجا به تعداد عناصر موجود در لنز اشاره می‌کند که در مقایسه با iPhone 14 Pro، به iPhone 15 Pro یک عنصر اپتیکال اضافی ارائه می‌کند. اگر اپل از این سیستم جدید برای دوربین آیفون 15 استفاده نکند شاهد عدم ارتقاء دوربین آیفون 15 هستیم.

البته افزودن عناصر اپتیکال به لنز مزایا و معایب خاص خودش را دارد، اما زمانی که یک تولیدکننده عناصر جدیدی را به طرح لنزی موجود اضافه می‌کند، اینکار معمولاً باهدف کاهش اعوجاج تصویر صورت می‌گیرد که در لنزهای فوق عریض بسیار مهم است. علیرغم این واقعیت که مدل‌های آیفون 15 پرو ممکن است این ارتقا دوربین جدید را دریافت نکنند، هنوز یک تغییر بزرگ‌تر به‌ویژه برای آیفون 15 پرو مکس درراه است: یک لنز پریسکوپ جدید.

iPhone 15 Pro may not get this Main camera upgrade after all

طبق گزارش‌ها، این لنز پریسکوپ جدید منحصر به نسخه آیفون 15 پرومکس خواهد بود که ممکن است سال آینده بانام آیفون 15 اولترا معرفی شود. اگر اطلاع ندارید، بهتر است بدانید که لنزهای پریسکوپ به منشوری متکی هستند که نور ورودی را به چندین لنز داخلی که در زاویه 90 درجه نسبت به سنسور دوربین قرارگرفته‌اند بازتاب می‌دهد.

این منشور اجازه می‌دهد تا فاصله کانونی لنز بسیار بیشتر از یک لنز تله معمولی باشد. اتفاقی که منجر به زوم اپتیکال بسیار بهتری می‌شود. به‌عنوان‌مثال تصویر لنز تله‌فوتو در مدل‌های iPhone 13 Pro می‌تواند به‌صورت اپتیکال تا 3 برابر و به‌صورت دیجیتال تا 15 برابر زوم شود.

در مقام مقایسه، گوشی Galaxy S22 Ultra سامسونگ در حال حاضر دارای یک لنز پریسکوپ است که زوم اپتیکال 10 برابر و زوم دیجیتال 100 برابر را امکان‌پذیر می‌کند. همچنین شایعه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه اپل در آیفون 15 به ظرفیت زوم اپتیکال 5 برابر برسد. گرچه هنوز جزئیات بیشتری از لنز پریسکوپ آیفون 15 پرومکس در دست نیست، اما مشخص است که اپل قصد دارد تا سال آینده هرچه بیشتر به استانداردهای رقیب خود یعنی سامسونگ نزدیک شود.

خبر مرتبط: dynamic island روی تمام مدل‌های آیفون 15