گزارش‌ها نشان می‌دهد کمپانی اپل قصد دارد با LG Innotek برای توسعه دوربین زیر صفحه‌ نمایش همکاری کند تا بتواند گوشی‌های پرچمدار آيفون را با حاشیه‌های کمتری درمقایسه‌با نسل‌های فعلی بسازد، اما احتمالا این پروژه تا سال ۲۰۲۶ میلادی به‌طول می‌انجامد.

براساس آخرین اخبار و شایعات از حوزه فناوری، به‌نظر می‌رسد کمپانی آمریکایی اپل پروژه تولید گوشی‌های هوشمند آیفون را با دوربین زیر صفحه نمایش آغاز کرده تا بتواند به‌آرامی روند پیشروی به‌سوی نمایشگرهای بدون حاشیه‌ و تمام صفحه‌ را ارائه دهد. همان‌طورکه می‌دانید، ناچ بالای نمایشگر ابتدا با آیفون X معرفی شد که با استقبال گسترده هواداران و عاشقان اپل روبه‌رو شد؛ سپس این سازنده آمریکایی برای بهبود طراحی، ابعاد این ناچ را با معرفی سری آیفون ۱۳ پرو و آيفون ۱۳ پرو مکس کوچک‌تر کرد و قابلیت‌های بیشتری به آن افزود تا کاربران بهره بیشتری از آن ببرند.

پس‌ازآن، کمپانی اپل با معرفی آیفون ۱۴ پرو و آيفون ۱۴ پرو مکس از قابلیت بسیار جالب و کاربرپسند Dynamic Island رونمایی کرد که به‌دلیل ظاهرش مورد توجه کاربران و منتقدان قرار گرفت؛ باتوجه‌به درخواست زیاد کاربران، اپل قابلیت مذکور در کل سری آیفون ۱۵ استفاده کرد تا کاربران نسخه‌های عادی نیز از آن بهره‌مند شوند. باوجوداین، اپل قصد دارد به‌سمت صفحه‌‌نمایش بدون حاشیه‌ برود و برای رسیدن به این ویژگی با LG Innotek از زیرمجموعه‌های کمپانی بزرگ LG همکاری می‌کند؛ البته باید گفت فهرست تامین‌کنندگان اپل برای دوربین زیر صفحه نمایش گوشی‌های آیفون بیشتر شود، اما کمپانی یادشده از اصلی‌ترین منابع خواهد بود.

دوربین زیر صفحه‌نمایش  در گوشی های ایفون

ازسوی‌دیگر، باید اشاره کرد نباید انتظار داشته باشیم تمام سری گوشی‌های آیفون در نسل‌های آینده به دوربین زیر صفحه نمایش مجهز شوند. درحقیقت، سازندگان چینی و کره‌ای نیز به‌دلیل کاهش کیفیت سنسور هنوز علاقه‌ای به استفاده از چنین فناوری ندارند، اما احتمال دارد در سال‌های آینده با بهبود این تکنولوژی سازندگان بیشتری برای تولید گوشی‌های هوشمند و پرچمدار از آن بهره‌مند خواهند شد. وب‌سایت خبری The Elec گزارش داد شرکت LG Innotek قصد دارد یک سنسور ویژه به‌نان Freeform Optic را معرفی کند که به‌سادگی می‌تواند این نقص بزرگ را برای همیشه از بین ببرد.

نظرات و ایده‌پردازی‌های کارشناسان نشان می‌دهد این سنسور پیشرفته می‌تواند به محدودیت‌های UDC یا زیر صفحه نمایش غلبه کند؛ درحقیقت، این سنسور از فناوری به‌خصوصی بهره می‌برد یک شکل منحنی زیر نمایشگر خواهد داشت تا بتواند از کاهش کیفیت سنسور و تصاویر جلوگیری کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد LG Innotek پتنت این فناوری را در دسامبر ۲۰۲۲ میلادی به‌ثبت رسانده و احتمالا اولین مشتری آن کمپانی اپل خواهد بود؛ روند تحقیق‌وتوسعه می‌گوید انتقال نور در سال ۲۰۲۳ به ۲۰ درصد و احتمالا در سال ۲۰۲۴ به ۴۰ درصد خواهد رسید. بنابراین، غول فناوری ساکن کوپرتینو برای بهره‌مندی از بهترین کیفیت باید تا سال ۲۰۲۶ میلادی صبور باشد.

طبق آخرین برآورد‌ها، به‌نظر می‌رسد اولین نسل از گوشی‌های آيفون که به فناوری دوربین زیر صفحه‌ نمایش مجهز می‌شوند پس‌از سال ۲۰۲۶ وارد بازار شوند که احتمالا سری آيفون ۱۸ یا آیفون ۱۹ خواهد بود. البته یک جدول زمان‌بندی وجود دارد که نمی‌توان به آن اکتفا کرد، چراکه مشکلات فنی بسیار زیادی در روند تحقیق‌وتوسعه می‌تواند رخ دهد که زمان رونمایی از محصول را با تاخیر یک یا دو ساله روبه‌رو می‌کند؛ برهمین‌اساس، تاریخ قطعی دراین‌باره وجود ندارد. همچنین، غول فناوری از سنسور Face ID زیر نمایشگر رونمایی می‌کند که احتمالا فضای بیشتری را برای دوربین سلفی باز خواهد کرد.

اخبار مرتبط: