شرکت اپل از سال ۲۰۱۸ تاکنون بیش از ۳۰ مهندس هوش مصنوعی با تجربه کار در گوگل و مراکز دیگر را برای پروژه مخفی خود در زوریخ استخدام کرده است.

طی چند سال گذشته هوش مصنوعی به‌یکی از مهم‌ترین موضوعات دنیای تکنولوژی تبدیل شد. زمستان ۱۴۰۲ سامسونگ درمراسم گلکسی آنپکد به‌جای تمرکز روی ویژگی‌های ارتقا یافته سری S24، روی هوش مصنوعی جدید Galaxy AI و قابلیت‌های آن تاکید کرد. بااین حال خبری از هوش مصنوعی اپل نبود و صرفا اعلام شد اپل در iOS 18 آن را به آیفون‌های واجد شرایط اضافه خواهد کرد. اکنون گزارش جدیدی از پروژه مخفی هوش مصنوعی اپل منتشر شده که نشان می‌دهد اپل از سال‌ها قبل درحال توسعه هوش مصنوعی خود بود.

خبرگذاری فایننشال تایمز با مطالعه پروفایل‌های لینکدین افراد حرفه‌ای متوجه شد که اپل از سال ۲۰۱۸ حداقل ۳۶ مختخصص با تجربه توسعه هوش مصنوعی در گوگل را استخدام کرده است. پیش‌از این هم جان جیاناندریا، مدیر سابق بخش هوش مصنوعی گوگل به‌عنوان مدیر ارشد هوش مصنوعی به اپل پیوسته بود. همچنین اپل ماه گذشته یک مقاله تحقیقاتی درباره زبان‌های بزرگ چندوجهی (multimodal LLM) منتشر کرد ۶ نفر از ۳۱ نویسنده آن درحقیقت ۲ سال قبل توسط گوگل استخدام شده بودند. همچنین ۹ نفر دیگر گوگل را به‌عنوان آخرین کارفرما در پروفایل لینکدین خود معرفی کرده و ۲ متخصص دیگر مایکروسافت را برای پیوستن به اپل ترک کردند.

AI IPHONE

به‌نظر می‌رسد این اتفاق بخشی از جنگ استعدادهای هوش مصنوعی درمیان غول‌های بزرگ فناوری باشد. مثلا مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا هم سعی کرده بود با ارسال ایمیل شخصی به محققان هوش مصنوعی گوگل آنها را به کار در متا ترغیب کرده و آنها را استخدام کند. همچنین گوگل قبلا لوگان کیلپاتریک، رئیس سابق بخش روابط توسعه‌دهندگان OpenAI را استخدام کرده بود.

درادامه این گزارش آمده است که اپل تیمی از متخصصان هوش مصنوعی را در یک آزمایشگاه مخفی در زوریخ دور هم جمع کرده است. در این گروه متخصصان باتجربه گوگل در این آزمایشگاه به توسعه هوش مصنوعی کمک می‌کنند. گفته شده این بخش ویژن لب (Vision Lab) نام دارد و درکنار سایر مراکز اپل در سیاتل و کالیفرنیا به توسعه مدل چندزبانی بزرگ هوش مصنوعی اختصاصی غول کوپرتینویی کمک می‌کند.

یادآوری می‌شود اپل پیش از این استارتاپ فرانسوی Datakalab را برای توسعه مدل زبان بزرگ آفلاین خریداری کرده و همچنین به‌صورت موازی مذاکراتی را با OpenAI و گوگل برای استفاده از مدل‌های آنها در آیفون در پیش گرفته است. بنابراین به‌نظر می‌رسد آیفون ۱۶ با iOS 18 بتواند به یکی از بهترین دستگاه‌ها با هوش مصنوعی سراسر جهان تبدیل شود.

اخبار مرتبط: