اپل اخیراً از مدل‌های جدید آیپد پرو M4 رونمایی کرد که با ضخامت ۵.۱ میلی‌متر، باریک‌ترین تبلت‌های این شرکت تا به امروز است. اما در کنار این مزیت، نگرانی‌هایی نیز در مورد احتمال تکرار جنجال بِندگیت یا همان خمیدگی و انحراف غیرطبیعی در بدنه‌ این تبلت‌ها به وجود آمده است.

بِندگیت اصطلاحی است که برای اشاره به خم شدن غیرطبیعی یا ایجاد انحراف در بدنه‌ی دستگاه‌های الکترونیکی، به خصوص گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، به کار می‌رود. این پدیده معمولا در اثر فشار یا نیروی خارجی بر روی دستگاه، طراحی نامناسب یا استفاده از مواد اولیه‌ی غیرمرغوب رخ می‌دهد و می‌تواند منجر به آسیب دیدن اجزای داخلی، کاهش عملکرد و ایجاد مشکل در استفاده از دستگاه شود.

جدیدترین مدل‌های آیپد پرو M4 با نمایشگرهای ۱۱ و ۱۳ اینچی، به ترتیب ضخامت۵.۳ و ۵.۱ میلی‌متر دارند که آن‌ها را به باریک‌ترین محصولات تاریخ اپل تبدیل می‌کند. رسیدن به این میزان ظرافت احتمالا به لطف استفاده از فناوری جدید Tandem OLED محقق شده است این فناوری نیازی به نور پس‌زمینه جداگانه ندارد و از پیکسل‌های از پیکسل‌های خود-روشن‌گر بهره می‌برد که در نهایت منجر به کاهش چشمگیر ضخامت کلی دستگاه می‌شود.به طور کلی، Tandem OLED نسل جدیدی از نمایشگرهای OLED است که با بهبود قابل توجه در مصرف انرژی، روشنایی، طول عمر و امکان ساخت دستگاه‌های باریک‌تر، گام موثری در ارتقا کیفیت نمایشگرهای دیجیتال به شمار می‌رود. با اینکه طراحی خیره‌کننده‌ مدل‌های جدید آیپد پرو غیرقابل انکار است، اما این باریکی فوق‌العاده می‌تواند نگرانی‌هایی را در مورد تکرار جنجال بِندگیت یا خم شدن غیرطبیعی دستگاه برانگیزد. با این حال، یکی از مدیران اجرایی اپل به خریداران بالقوه اطمینان داده است که جای نگرانی چندانی وجود ندارد.

شرکت اپل در پاسخ به نگرانی‌های مطرح‌شده در رابطه با دوام مدل‌های جدید آیپد پرو M4، از به‌کارگیری یک راه‌حل نوآورانه در طراحی این تبلت‌ها خبر داد. بر اساس مصاحبه‌ای که جان ترنوس، معاون ارشد مهندسی سخت‌افزار اپل، با آرون میانی، مدیر کانال یوتیوبی Mrwhosetheboss، انجام داد، مدل‌های جدید آیپد پرو مجهز به یک پوشش حفاظتی جدید بر روی مادربرد هستند. این پوشش که از جنس فلز ساخته شده است، علاوه بر بهبود دفع حرارت و تضمین عملکرد بهینه پردازنده‌ M4، استحکام کلی دستگاه را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. در راستای این نوآوری، سطح مقاومت در برابر خمیدگی در هر دو مدل جدید آیپد پرو ارتقاء یافته است و کاربران می‌توانند با اطمینان خاطر بیشتری از این تبلت‌ها استفاده کنند.

در سال ۲۰۱۸، گزارش‌هایی مبنی بر خمیدگی جزئی در بدنه‌ آلومینیومی برخی مدل‌های آیپد پرو به چالشی جدی برای اپل تبدیل شد. این رخداد که با نام بِندگیت شناخته شده است، نگرانی‌هایی را در رابطه با کیفیت ساخت محصولات اپل برانگیخت. بااین‌حال، اپل علت این مشکل را عارضه‌ای جانبی در فرآیند تولید عنوان کرد.

حال، اپل از نسل جدید آیپد پرو M4 رونمایی کرده است که با کاهش قابل توجه ضخامت همراه شده است. این موضوع، بیم تکرار ماجرای بِندگیت را در ذهن برخی از کاربران ایجاد کرده است. با وجود این، مقامات ارشد اپل بر استحکام و مقاومت بالای این نسل از آیپد پرو در برابر خمیدگی تأکید کرده‌اند.

با توجه به سابقه‌ بِندگیت، به نظر می‌رسد برخی از فعالان حوزه‌ فناوری و تولیدکنندگان محتوا مشتاقانه منتظر بررسی‌های دقیق‌تر و انجام آزمایش‌های مقاومت بر روی آیپد پرو M4 هستند تا صحت ادعاهای اپل را به صورت تجربی مورد سنجش قرار دهند.

با توجه به اندازه‌ بزرگ‌تر و در نتیجه‌ آن، سطح وسیع‌تر مدل ۱۳ اینچی، عملکرد آن در آزمایش‌های مقاومت در برابر خم شدن، مورد توجه قرار خواهد گرفت. زیرا تجربه نشان داده است که تبلت‌های بزرگ‌تر در چنین آزمایش‌هایی بیشتر در معرض خطر شکستگی قرار دارند. با این حال، امیدواریم رویکرد نوآورانه‌ اپل در طراحی و مهندسی، به طور مؤثری دوام نسل جدید آیپد پرو را بهبود بخشیده باشد.

اخبار مرتبط: