گزارش‌ها نشان می‌دهد تراشه چهارگانه مخصوص اتومبیل الکتریکی اپل به‌عنوان «AI brain» شناخته می‌شد که با 536 میلیارد ترانزیستور قرار بود عملکردی چهاربرابر پردازنده سیلیکونی M2 Ultra داشته باشد.

همان‌طورکه می‌دانید، اپل به‌دلیل برخی دلایل نامعلوم تولید خودروی الکتریکی را معروف به «پروژه تایتان» پس‌از یک دهه فعالیت و ده‌ها میلیارد سرمایه‌گذاری رها کرد تا بتواند پروژه عظیم مولد هوش مصنوعی را برای گوشی‌های هوشمند و سایر محصولاتش توسعه دهد. منابع خبری نشان می‌دهد اپل برای تولید این اتومبیل الکتریکی تراشه‌ بسیار قدرت‌مندی را ساخته‌بود که قدرت پردازشی آن معادل چهار پردازنده سیلیکونی M2 Ultra بود که می‌توانست درلحظه میلیاردها رایانش و محاسبات داشته باشد؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری ازاین خبر می‌پردازیم.

پروژه خودروی الکتریکی اپل به‌شدت جاه‌طلبانه و خارج ازمحدوده فعالیت‌های این کمپانی بزرگ آمریکایی بود که پس‌از یک‌دهه تلاش مستمر و استخدام بیش‌از 2000 نیروی متخصص برای همیشه متوقف شد؛ اکنون تعدادی از مهندسان پروژه تایتان برای توسعه مولد هوش مصنوعی دربخش‌های دیگر استخدام می‌شوند، اما سایر افرادی که تخصص‌شان در حوزه اتومبیل‌های الکتریکی هستند به‌ناچار اخراج می‌شوند. بااین‌حال، تراشه اختصاصی و قدرت‌مند اتومبیل الکتریکی اپل از چهار تراشه M2 Ultra با فناوری UltraFusion بهره می‌برد که قدرت خارق‌العاده و ماورایی را برای این اتومبیل به‌ارمغان می‌آورد.

apple company

هما‌ن‌طورکه می‌دانید، تراشه سیلیکونی M2 Ultra به‌عنوان قلب تپنده مک پرو و مک استودیو کار می‌کند که عملکرد آن بی‌نهایت بالا و تنها برای اهداف مهندسی و توسعه هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکنون، به‌کارگیری چهار تراشه M2 Ultra درکنارهم برای قدرت‌دهی و پردازش سیستم اتومیبل اپل حرکتی بسیار جذاب می‌توانست باشد، اما غول فناوری کوپرتینو تصمیم گرفت از د‌ه‌ها میلیارد سرمایه و یک‌دهه پژو‌هش‌های مهندسانش بگذرد تا بتواند مولد هوش مصنوعی را برای تجهیز گوشی‌های پرچمدار آیفون آماده کند.

علاوه‌براین، باید یادآور شویم، تراشه سیلیکونی M2 Ultra از 134 میلیارد ترانزیستور برخوردار است که به‌همراه 24 هسته پردازشی و 76 هسته گرافیکی عملکرد بی‌حد‌وحصری را به‌نمایش می‌گذارد؛ همچنین، اپل برای پشتیبانی از هوش مصنوعی و بهبود عملکرد تراشه، از موتور عصبی (Neural Engine) با 32 هسته پردازشی استفاده کرد. درحقیقت، باید اشاره کنیم تراشه M2 Ultra از دو پردازنده M2 Max با تکنولوژی UltraFusion روی‌هم دیگر سوار شدند. اپل برای ساخت تراشه این اتومبیل از چهار M2 ultra استفاده کرد درمجموع‌با 536 میلیارد ترانزیستور، 304 هسته گرافیکی و 96 هسته پردازشی می‌تواند سرعت و عملکرد عظیمی را به‌نمایش بگذارد.

اخبار مرتبط: