اپل پس از اینکه بیش از 10 میلیارد دلار صرف پروژه ساخت خودروی خودران که بسیاری به‌آن فاجعه تایتانیک می‌گفتند، کرده بود، آن را نیمه‌کاره رها کرد. مسئله‌ای که خوشحالی کارمندان این شرکت را هم در پی داشته است.

اخیرا مشخص شد که اپل پروژه ساخت خودروی خود که با نام پروژه تایتان شناخته می‌شد را لغو کرده است و حالا قصد دارد 2000 کارمندی که قبلا در دپارتمان ساخت خودروهای خودران مستقر بودند را مجددا به‌دپارتمان کار بر روی هوش مصنوعی مولد باز‌گرداند تا به‌کارشان در این بخش ادامه دهند.

آن همه ساعت‌ و انرژی بی‌شماری که برای بیش از یک دهه صرف این پروژه شده بود و در یک چشم به‌هم زدن دود شد که برای خیلی‌ها ناامید‌کننده بود، اما در عین حال و بر اساس گزارش‌های جدید ظاهرا عده‌ای از کارمندان اپل در واقع از ملغی شدن این پروژه خوشحال هستند. البته جالب است بدانید که بر اساس تخمین‌های صورت گرفته، گفته می‌شود که این غول فناوری حدود 10 میلیارد دلار برای رقابت با تسلا، روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرده بود.

در ابتدا قرار بود که پروژه تایتان به‌عنوان پروژه‌ای برای ساخت یک محصول مفهومی در دستور کار قرار بگیرد و کار بر روی آن مدت کوتاهی پس از پایان ساخت اولین اپل واچ توسط شرکت در سال 2014، آغاز شد. در آن زمان، این غول مستقر در کالیفرنیا آشکارا قصد داشت که با تسلا رقابت کند و بخش قابل‌توجهی از بازار خودروهای برقی را تصرف کند.

بر اساس گزارشی که در نیویورک تایمز منتشر شده، برخی از کارمندان از دیدن پایان کار این خودرو خوشحال بودند و از آن به‌عنوان فاجعه تایتانیک یاد می‌کردند. به‌هر حال مواردی مثل تغییر مداوم ریاست، تغییر اهداف و تضاد منافعی که پیاپی در روند توسعه این پروژه پیش آمد، هر کارمندی را ناامید می‌کرد. اگرچه گفته می‌شود پروژه تایتان به‌دلیل چالش‌ در بخش مهندسی متوقف نشد، بلکه شرکت به‌این نتیجه رسیده بود که این پروژه از نظر مالی مقرون به‌صرفه نیست. البته که خوشبختانه همه کارهایی که صورت گرفته بیهوده نبوده و راه‌های دیگری نیز وجود دارد تا اپل بتواند از این سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری استفاده کند.

گزارش‌ها حاکی از آن بود که حتی فروش 100.000 دلاری هر خودرو هم نمی‌توانست حاشیه سود مناسبی برای اپل داشته باشد و از آن طرف مقرون به‌صرفه‌ترین مدل تسلا تنها 42.990 دلار قیمت دارد. در واقع می‌توان گفت که اپل حتی قبل از اینکه به‌صورت رسمی وارد میدان شود، رقابت در بازار خودروهای برقی را به‌تسلا باخته بود.

خبر خروج اپل از این بازار به‌شدت سازندگان خودروهای برقی چینی را غافلگیر کرده است، اما تحلیلگران هم نظر خود را در مورد تصمیم این شرکت ارائه کرده‌اند و معتقدند که این اقدام درستی بود، زیرا اپل اکنون می‌تواند تمرکز خود را بر روی بازار بزرگ بعدی که هوش مصنوعی باشد بگذارد.

اخبار مرتبط: