با تایید معاون بخش سخت‌افزاری اپل، این کمپانی بزرگ به توسعه تراشه مودم 5G با قدرت ادامه می‌دهد، اما هیچگونه اطلاعاتی درباره زمان معرفی یا سایر جزئیات پروژه با خبرگزاری به‌اشتراک نگذاشت تا رمز و راز این پروژه عظیم همچنان پنهان بماند.

همان‌طورکه می‌دانید، کمپانی اپل قصد دارد برای کاهش وابستگی برای تولید گوشی‌های هوشمند آیفون و سایر دستگاه‌های هوشمند، اقدام به‌تولید نمایشگر، باتری و تراشه مودم 5G با دانش درون سازمانی کند. کارشناسان براین‌باورند غول فناوری ساکن کوپرتینو می‌تواند با استفاده از دانش داخلی هزینه‌های تولید را کاهش داده و سرمایه اضافی را صرف پروژه‌های جدیدتر کند. بااین‌حال، چندی پیش، گزارش شد پروژه توسعه تراشه مودم 5G به‌دلیل پیچیدگی‌ها با شکست مواجه شده و احتمالا به‌زودی روند توسعه متوقف خواهد شد؛ اما امروز یک مسئول بخش سخت‌افزاری تمام شایعه‌های پیرامون پروژه را تکذیب کرد.

براساس آخرین گزارش‌ها، معاون ارشد فناوری‌های سخت‌‌افزاری کمپانی اپل، جان سروجی، در مصاحبه‌ای با یک خبرنگار اشاره کرد که غول فناوری کوپرتینو با تمرکز ویژه‌ای روی توسعه تراشه مودم 5G فعالیت می‌کند و قصد ندارد هزینه‌های میلیاردی سرمایه‌گذارانش را دراین بخش به‌هدر دهد. بااین‌حال، سروجی برای پنهان ماندن رازهای این پروژه، هیچ‌گونه اشاره‌ای به زمان معرفی یا جزئیات سخت‌افزاری آن نکرد؛ بنابراین هیچ‌یک از افشاگران یا تحلیلگران حوزه فناوری و محصولات اپل نمی‌داند این سازنده آمریکایی از چه تکنولوژی برتری برای تولید تراشه 5G بهره می‌برد.

در آخرین مصاحبه با شبکه CNBC، اپل به دوربین‌های این نشریه اجازه داد وارد آزمایشگاه‌هایش پیشرفته این کمپانی شوند و برای اولین‌بار از روند توسعه تراشه‌های M3 فیلم‌برداری کند. در بخشی از مصاحبه، جانی سروجی و جان ترنوس، مقابل سوال‌های سخت خبرنگاران قرار گرفتند و خبرنگاران می‌خواستند اطلاعاتی را درباره فناوری و تکنولوژی اپل به‌همراه برنامه‌های آن‌ها به‌دست‌آورند، اما مدیر و معاون سخت‌افزار اپل با درایت‌شان اجازه ندادند جزئیاتی درباره آینده افشا شود. تنها پاسخی که سروجی دراین مصاحبه عنوان کرد آن بود که اپل قصد دارد به‌عنوان بهترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها شود.

اینترنت 5g

باوجوداین، در بخشی از گزارش‌ها عنوان شد مهندسان اپل با مشکلات زیادی برای توسعه تراشه مودم 5G روبه‌رو هستند که نشان می‌دهد کاربران نباید طی سال‌های پیش‌رو انتظار معرفی آن را داشته باشند. همچنین یادآوری می‌شود، غول فناوری کوپرتینو قرارداد جدیدی را با کوالکام تا سال ۲۰۲۶ امضا کرد که به‌معنای استفاده از تراشه‌های اسنپدراگون X برای سه سال آینده است. ازسوی‌دیگر، برخی کارشناسان می‌گویند اپل پس‌از توسعه تراشه داخلی به‌همکاری با کوالکام برای ساخت گوشی‌های هوشمند ادامه می‌دهد و به‌نظر می‌رسد سری آیفون‌های استاندارد به مودم‌های اسنپدراگون X مجهز خواهند شد.

درحال‌حاضر، اپل برای رسیدن به قابلیت‌ها و ویژگی‌های تراشه بیس باند کوالکام فاصله زیادی دارد و به‌نظر می‌رسد باید بهینه‌سازی‌های متعددی را برای سرعت دانلود و آپلود انجام دهد. آخرین گزارش نشان داد آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پرو مکس با بهره‌مندی از اسنپدراگون X75 توانست بهترین نتیجه را در تست سرعت دانلود در بیشتر ایالت‌های آمریکا داشته باشد؛ اما به‌دلیل پشتیبانی ضعیف‌تر اپراتورهای محلی در قاره‌های اروپا و آسیا، سرعت دانلود و آپلود می‌تواند تفاوت‌های چشمگیری داشته باشد. شایعات تایید می‌کنند این کمپانی قصد دارد از تراشه 5G برای ساخت آیپد، مک و اپل واچ درکنار آیفون استفاده کند که احتمالا مورد استقبال کاربران قرار بگیرد.

در نهایت باید بگوییم، روند مصاحبه و صحبت‌های جانی سروجی نشان می‌دهد این معاون ارشد بخش سخت‌افزاری اپل نمی‌خواهد اعتراف کند تلاش‌های این کمپانی برای توسعه تراشه مودم 5G ثمربخش نیست. مدیراجرایی اپل اظهار کرد قصد دارد موانع را از سرراه بردارد و بهترین تراشه مودم با فناوری بسیار پیشرفته را وارد بازار کند؛ شاید این پروژه سال‌ها طول بکشد، دقیقا مشخص نیست تا چه زمان باید منتظر معرفی مودم 5G باشیم. همچنین، سروجی از زمان پیوستنش به اپل در سال ۲۰۰۸ گفت که نشان می‌داد از آن زمان این کمپانی بزرگ روی توسعه قطعات سخت‌افزاری با دانش داخلی کار می‌کند.

اخبار مرتبط: